5 tips om je avondeten om te bouwen tot lunch

brood met bieten groente spread
+

Nu we weer met z’n allen thuis aan het werken zijn, merk ik twee dingen. De ene helft van de mensen neemt meer tijd voor het koken, gaat ineens taarten bakken en heeft er een nieuwe hobby bij in de keuken. Voor de andere helft is het juist nog ingewikkelder geworden.

Werken aan de keukentafel, terwijl je huisgenoot in een call zit aan diezelfde tafel, kids die geholpen moeten worden, de tafel weer helemaal leeg maken als er gegeten moet worden. Een voedzame en lekkere maaltijd koken is juist nu nog ingewikkelder in de spaarzame tijd die we hebben in een dag. Terwijl we het ondertussen wel graag willen, gezond blijven eten.

En omdat ik zelf ook tegen die dingen aanloop, wil ik vandaag 5 tips met je delen. Met deze tips kun je zien hoe je een avondmaaltijd ombouwt en je zo de volgende dag (een deel van) de lunch al klaar hebt staan. Je hoeft niet 2 keer hetzelfde te eten, maar het gerecht krijgt een twist. En het past ook wat meer bij de lunch, omdat we vaak gewend zijn dan brood te eten.

  1. Een eitje met kleur
  2. Beleg je cracker ermee
  3. Eiersalade en gebakken peer
  4. Maak een groentespread
  5. Groente op je boterham

tip 1: Van een falafelbowl met zoete aardappel naar een sandwich met eitje en veel kleur

Eerder deelde ik al in deze blog hoe ik dit gerecht (pita met falafel, groente en avocadosaus) omtoverde tot een lunch met een gebakken eitje. Dezelfde knallende kleuren, maar net weer een andere eetbeleving. Zodat het nooit saai wordt 😉

In die categorie heb ik nog een topper. Weer falafel, weer knallende kleuren, weer een ei. Maar toch weer heel anders. ‘s Avonds at ik een falafel bowl met jawel, falafel. Daarbij zoete aardappel uit de oven, hummus, bosui en een groentemix. Ik (of nouja, mijn keukenmachine) raspte rode kool en wortel. Dat maakte ik aan met een dressing (citroen, mosterd, olijfolie) en bracht het op smaak met peper. Omdat ik best wel wat wortels had en nog een halve rode kool, maakte ik meteen meer van die mix.

De volgende dag bakte ik een omelet en deed wat mayonaise op mijn boterham. Daar ging de groentemix (inclusief dressing, dat was ‘s nachts lekker ingetrokken en nog smaakvoller geworden) ook op. En zo had ik toch een kleurrijke boterham. Ik wilde het bij een gebakken eitje houden, maar door die mix had ik meteen weer een deel van mijn portie groente gefixt.

Van een falafelbowl met zoete aardappel naar een sandwich met eitje en veel kleur
tip 1: Van een falafelbowl met zoete aardappel naar een sandwich met eitje en veel kleur

Hoe kun jij dit zelf ombouwen tot lunch?

Je begrijpt dat de mogelijkheden oneindig zijn qua groentemixen/rauwkost. Wat lekker is, is om knapperige groenten te gebruiken die nog een beetje bite houden als je het bewaart. Koolsoorten, bleekselderij, radijsjes, paprika, je kunt het zo gek niet bedenken. Als je dressing fris is, is mayonaise op je boterham een mooie tegenhanger. Maar mayonaise is sowieso altijd een goed idee 😉

sandwich omelet en groente mix van rode kool en wortel

tip 2: Van ovenschotel met gemarineerde vis naar een kleurrijke cracker met fruit on the side

Deze week maakte Patrick een fijne ovenschotel met vis. Eerst werden aardappels, courgette en aubergine met Italiaanse kruiden geroosterd in een ovenschaal in de oven. De gemarineerde vis (gerookt paprikapoeder en meer Italiaanse kruiden) ging er de laatste paar minuten bovenop et voila: een heerlijk ovengerecht.

Omdat er meteen een hele courgette en een hele aubergine werd gebruikt, werd het totaal wat veel voor 2 personen voor een avondmaaltijd. Maar dat is dus allesbehalve erg. Met dat restje courgette/aubergine doe je vaak niets meer. Je laat het liggen in de koelkast om op te maken, maar eigenlijk staan er die week al allerlei andere gerechten op het menu en vergeet je ze. Helaas moet je ze dan alsnog weggooien.

Wanneer je meteen meer maakt, heb je de volgende dag gelijk wat klaarstaan. De aardappels waren wel afgepast en hebben we die avond op. Hetzelfde geldt voor de vis. Het was dus letterlijk ‘alleen’ nog de Italiaanse groentemix. Ik kan je vertellen, dat is echt zalig op een cracker met kaas. Ja, koud inderdaad. Al houd ik je uiteraard niet tegen het even op te warmen.

tip 2: Van ovenschotel met gemarineerde vis naar een kleurrijke cracker met fruit on the side
tip 2: Van ovenschotel met gemarineerde vis naar een kleurrijke cracker met fruit on the side

Waar bewaar je de groenten die je overhoudt en waarom?

Of je de groenten nou hebt gewokt of in de oven hebt bereid, wanneer je wat over hebt, is het altijd een goed idee om te bewaren. Als het een eenpersoonsportie is, loont het om het in een bakje in de vriezer te bewaren. Een keertje geen zin om groenten te snijden? Kook wat rijst of pasta en warm je groente mix er bij op. Hop, een maaltijd in een handomdraai.

Als het iets minder is dan een volwaardig portie, dan doe ik het in een bakje en bewaar het in de koelkast. Want zo kan ik het juist goed voor de lunch gebruiken. Tijdens de lunch eet ik vaak brood of crackers en hiermee kun je het makkelijk upgraden. Ook probeer ik mijn 2e portie fruit tijdens de lunch te eten, dus het hoeft geen berg aan groenten te zijn voor mij. Zo is het een fijne hoeveelheid en lekker veel afwisseling.

lunch crackers met kaas, restje groenten uit oven met Italiaanse kruiden en mandarijn en kiwi erbij

tip 3: Van spicy curry met rijst en ei naar smakelijke eiersalade en gebakken peer

Wist je dat je gekookte eieren een week lang kunt bewaren? Dat is lang he?! Dus de eerstvolgende keer dat jij een lekkere curry maakt en daar een gekookt eitje bij wilt serveren, kook je meteen meerdere eieren voor de rest van de week, toch? Vanaf nu wel hoop ik 😉

Want van die extra gekookte eieren, kun je een heerlijke eiersalade maken. Hoe je dat doet, dat lees je in deze blog.

tip 3: Van spicy curry met rijst en ei naar smakelijke eiersalade en gebakken peer
tip 3: Van spicy curry met rijst en ei naar smakelijke eiersalade en gebakken peer

Nog meer variatietips voor eiersalade bij de lunch

Maak je de eiersalade graag nog eens? Gebruik dan eens andere kruiden. Gebruik basilicum, rozemarijn, oregano of dille. Of in plaats van groene kruiden, kun je ook denken aan kerriepoeder, garam masala*, komijn en/of gerookt paprikapoeder. Lekkerder? Net zo lekker? Het is heel fijn broodbeleg, dus top als je wat verschillende favorieten hebt om lekker af te wisselen.

*Leuk weetje: deze versie heb ik van een vriendin uit Singapore. We hadden daar geregeld een barbecue en zij maakte de lekkerste eiersalades.

broodje eiersalade, ingemaakte rode ui en tomaten groente soep

tip 4: Van Russische salade met quinoa naar groentespread voor op de boterham

Over het gebruik van deze naam voor dit gerecht kan gediscussieerd worden (lees hier meer over in dit artikel). Waarom ik dit gerecht zo noem, is omdat je dan een idee hebt qua smaken. Het is gebaseerd op een recept van Jamie Oliver, maar dan zonder aardappels en met quinoa. Daarnaast veranderde ik ook de kip naar een gerooktpaprika-en-dille-eitje.

Deze salade is gemaakt met rode biet, bleekselderij, groene erwten, kappertjes, augurk, zilveruitjes, dille en een dressing van yoghurt, Hüttenkäse, mosterd en peper. Heerlijk om warm te eten en ook koud de volgende dag.

Maar ik had je beloofd dat ik alles zou ombouwen. Dat betekent: niet precies hetzelfde als lunch. En aan die belofte heb ik met dit gerecht wel voldaan vind ik zelf. Want ik heb van deze salade een groentespread gemaakt.

Je mag me voor gek verklaren en je mag me bedanken voor dit slimme idee. Wat jij wilt 😉 Maar ik zou zeggen: probeer het vooral eens zelf.

Een groente spread die te koop is in de supermarkt is vaak een mix van peulvruchten, groenten en smaakmakers. Precies wat die salade was. Dus waarom niet pureren tot spread voor op de boterham? En dat deed ik. Eerst nog wat aarzelende, maar als je eenmaal de staafmixer erop zet is er no way back, haha. En het pakte heerlijk uit!

En ik zou je bij dezen graag uitdagen hetzelfde te doen. Bewaar de groentemix max. 2 dagen in de koelkast (als die dat al haalt, want yuuuum).

tip 4: Van Russische salade met quinoa naar groentespread voor op de boterham
tip 4: Van Russische salade met quinoa naar groentespread voor op de boterham

Waar kan ik deze groente spread zelf van maken?

Heb je een gerecht met peulvruchten en groenten? Maak het dan. Ik zou aardappels en rijst er wel uitlaten. Ik heb in dit geval de quinoa er wel doorgelaten, omdat het er lastig uit te vissen is 😉 Maar als je het los serveert, dan kun je het later ook beter om toveren tot broodbeleg. Ook dingen als ei of kip zou ik niet toevoegen aan je spread.

Houd het dus echt op je peulvruchten (bijv. bonen, kikkererwten, linzen), groenten (bijv. bietjes, wortel, bleekselderij, paprika, aubergine, pompoen) en smaakmakers (bijv. zongedroogde tomaatjes, knoflook, citroensap, olijfolie, olijven, kappertjes, groene kruiden, specerijen).

brood met bieten groente spread

tip 5: Van rijststoof met tomaatjes en feta naar kleurrijk en zoet broodbeleg

Afgelopen maandag was het weer mijn beurt om te koken. Ik had eigenlijk helemaal geen zin, dus wilde het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Ik kookte rijst, waste wat tomaatjes, roosterde walnoten en brokkelde wat feta klein. Daarnaast boende ik een pompoen en sneed deze in partjes. Inderdaad, ik liet de schil eraan zitten.

Deze pompoen mixte ik met wat olijfolie en peper in een schaal en roosterde het in de oven op 180 graden in zo’n 20-25 minuten gaar en zacht. de tomaatjes voegde ik samen met ras el hanout toe aan de rijst en warmde het nog even door. Bij elkaar een heerlijk warm, hartig en super easy gerecht. Goedgekeurd voor de meatless Monday 🙂

Omdat zo’n pompoen nogal groot is, had ik over. Nou wilde ik daar weer zo’n zelfde lunch mee maken de volgende dag, maar miste alle ingrediënten behalve de pompoen. Hmm… wat kan ik hier dan nog meer mee doen?

Ook nu besloot ik weer wat te proberen wat ik nooit eerder had gedaan. Terwijl ik heel vaak tomaatjes, komkommer en paprika op mijn brood doe, had ik dat met pompoen nog niet gedaan. En wat stom van me. Want wat is het heerlijk. Ik smeerde hummus op mijn brood en samen met een restje Italiaanse kruiden wat het echt een top lunch.

tip 5: Van rijststoof met tomaatjes en feta naar kleurrijk en zoet broodbeleg
tip 5: Van rijststoof met tomaatjes en feta naar kleurrijk en zoet broodbeleg

Met welke groente kan ik mijn brood beleggen?

Elke. Haha, ik heb gemerkt dat je dit soort dingen eigenlijk gewoon het beste kunt proberen. Wees hier niet te bang mee. Echt niet lekker? Dan heb je het geprobeerd en maak je de groente de volgende keer gewoon op een andere manier op.

Wat handig is, is om wat vaker tijdens het koken kleine dingen voor te bereiden voor de volgende dag.

Als je toch die grote spitskool staat te snijden terwijl je nu de helft maar nodig hebt, snijd meteen alles. Nu ben je toch bezig met je grote mes. Ga je groenten grillen voor een lekkere bowl, stop dan meteen meer in de oven. Morgen ben je er ongelofelijk blij mee. Die grillsmaak maakt je bammetje zoveel lekkerder! De ene groente is rauw lekkerder, de ander gegrild/gekookt/gebakken. Test ook uit of het warm of koud beter bij je lunch past. You got this.

brood hummus tomaatjes pijnboompitten en met gegrilde pompoen en Italiaanse kruiden op een bord met druiven ernaast

En wat nu als je er niet uitkomt met je restjes groente?

Ik ben benieuwd met welke tip jij aan de slag gaat. Mocht je nou ingrediënten of een deel van je avondeten overhebben en je weet er even geen raad mee, stuur me dan een berichtje (claudia@eenvorkjemeeprikken.nl) en dan kijk ik met je mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *