Hoe maak je een weekplanning voor het avondeten?

recept tagliatelle met spinazie en tomaten
+

Waarom zou je in hemelsnaam een warm en gezellig huis verlaten, om door de regen te fietsen naar een donker en leeg huis en vervolgens in de kou met een dekentje om je laptop openklappen?

door regen fietsen en ik koud huis zitten met laptop

Dit was vorige week donderdag. Donderdag is de dag waarop we tegenwoordig even doornemen wat er wanneer gekookt kan gaan worden de week erna.

Dat klinkt als iets heel ingewikkelds en stoms, maar je kunt er ook nét iets leukers van maken. 

Wat eten we vandaag?

Wanneer is het vooral ingewikkeld & stom?
  • Als je geen tijd hebt, nog gauw de supermarkt in moet en over een half uur iets op tafel wilt hebben staan
  • Als je met anderen woont die er niet bij betrokken zijn en voor jouw gevoel alleen kunnen klagen
  • Als je steeds alleen maar op diezelfde recepten uitkomt bij gebrek aan inspiratie
  • Als je te hard van stapel loopt en meteen het hele roer wilt omgooien, het te groot wordt, je er tegenop ziet en je vervalt in je eerdere patroon: dan maar iets afhalen/bestellen

“Wat eten we vandaag?” -> Wat een oooooongelofelijk *piep* vraag is dat toch eigenlijk altijd hè? 

“Weet ik veel! Ik heb de hele dag gewerkt en nu pas tijd om erover na te denken. Ik ben moe en moet vanavond ook nog een vriend helpen met een uitzoek klus voor zijn nieuwe huis en ik heb niks meer in de koelkast. Bestel wel even gauw roti.”

Wanneer is het best oké (of overdreven: zelfs een beetje leuk)?
  • Als je een moment vindt waarop je wél tijd hebt om het te verzinnen
  • Als je niet alles helemaal alleen hoeft uit te zoeken en te regelen (dit geldt ook voor mensen die alleen wonen. huh? Ja echt)
  • Als je vooral nog wat lucht overhoudt en ruimte voor spontaniteit
  • Als je steeds een stukje erbij pakt, zodat het ook realistisch, haalbaar en overzichtelijk blijft en het zichtbaar steeds meer z’n vruchten afwerpt

Toch?

Met de cursus Maaltijdplannen met Claudia kom jij erachter wanneer het bedenken van wat je eet handig is. Elke dag? Een keer per week? Om de dag? Het maakt niet uit, als het maar bij jou past! Ik laat je alle voor- en nadelen zien, jij kiest 🙂

Als ik dat lijstje van net er even bij pak, dan is dat voor ons:

Het is wel leuk als… je een moment vindt waarop je wél tijd hebt om het te verzinnen:

  • Niet begin van de week, want druk
  • Niet in het weekend, want dan komt het er niet van
  • Niet op maandag- en woensdagavond i.v.m. sportlessen
  • DUS: op donderdagavond

Het is wel leuk als… je niet alles helemaal alleen hoeft uit te zoeken en te regelen.

  • Ook een receptontwikkelaar / foodie heeft weleens flink gebrek aan inspiratie of 0,0 zin om na te denken
  • Stel: ik zou alles verzinnen bij ons thuis, dan komt er geen risotto op tafel, of broccoli, of iets met garnalen. Ze zitten niet in mijn ‘systeem’. Pat heeft een andere bril op en zorgt zo automatisch voor meer variatie. En is een keeei in risotto! Daar brand ik mijn vingers niet aan.
  • Doordat wij allebei heel anders zoeken, heb je zo een rits aan gerechten bij elkaar verzonnen. De één misschien uit een kookboek, de ander op Pinterest.

* als je alleen woont: maak een app-groep aan die alleen voor eetinspiratie is bedoeld. Vriendinnen met kids, je broer, de oudere buurvrouw, nodig ze uit. Foto + link en je hebt zo weer nieuwe ideeën voor je week.

Het is wel leuk als… je vooral nog wat lucht overhoudt en ruimte voor spontaniteit

  • Op dag 1 van de cursus leer je meer over hoe het bij ons is begonnen. Ik kan je alvast verklappen: dat is vooral gekomen omdat we zo’n druk sociaal leven hadden toen we in Singapore woonden.
  • Een vriendin van mij die de cursus ook heeft gedaan, zegt hierover: “da’s wel een mooie. Het lijkt in eerste instantie een paradox. Je houdt juist tijd over.” Je denkt dat je met maaltijdplannen jezelf enorm beperkt, maar het is het tegenovergestelde. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, je krijgt meer lucht, er is meer ruimte én tijd voor de leuke dingen.
  • Eureka momentje – ik hoop dat je hem ook krijgt – is dat je ook lege dagen in kunt plannen. Dat hoort echt bij het maaltijdplannen. “Die ene dag houden we open, dan zien we het wel ff. Misschien hebben we wat over of gaan we ergens wat halen, dan kunnen we best nog wel schuiven en hoeven we ook niks weg te gooien als we ineens ergens anders zin in hebben.”

Het is wel leuk als… je steeds een stukje erbij pakt, zodat het ook realistisch, haalbaar en overzichtelijk blijft en het zichtbaar steeds meer z’n vruchten afwerpt

  • Inmiddels hebben we al tientallen nieuwe gerechten geproefd
  • Zijn we echt binnen een paar tellen klaar
  • Hebben we het boodschappenlijstje zo gemaakt
  • Weten we hoe we op onze eigen ‘kookdag’ het gerecht voor de ander kunnen aanpassen, zodat we allebei met plezier eten (= bijvoorbeeld geen koriander op het bord van Pat of juist extra bosui op het bord van Clau).

Maar waarom ging je je weekplanning daar doornemen?

En dan nu terug naar dat koude huis. Met dat dekentje en die kaarsjes. En die laptop in dat donkere lege hoekje. Zoals je misschien wel weet, hebben we een nieuw huis gekocht. Daar moet nog een hoop aan gebeuren, we gaan een paar maanden van verbouwen tegemoet – maandag gaan ze beginnen met de sloop.

We moesten nog even wat nakijken voor de elektriciteitsaansluiting. Maar het was ook donderdagavond, de dag dat we normaal even checken wat we kunnen gaan eten.

Ideetje: laptop mee en het daar even doen? Als we dan straks thuis zijn, begint de vrije avond ook echt. Fijn met die corona als alles zo door elkaar loopt in je hoofd.

We maakten er wat leuks van. Sowieso tof om in het nieuwe huis te zijn ook al is het nu nog een bouwval. Geen afleiding, dus zo klaar (want nee: ik heb hier eigenlijk ook nooit zin in, maar ik weet wat het me oplevert). Kaarsje aan en wijntje inschenken dat er nog stond van eerder bezoek.

Waar begin je met een weekplanning?

Wat voor ons inmiddels werkt = donderdag bedenken voor zondag t/m donderdag. Vrijdag en zaterdag blijven open. En dan het liefst op zondag of maandag boodschappen doen/laten bezorgen.

Clau op maandag en woensdag (want Pat sport tot half 8 en dan kunnen we daarna meteen aan tafel). Pat op dinsdag en donderdag (want dan heeft Clau laat een sportles en kunnen we ervoor eten).

Omdat we dit dus al een aantal jaar zo doen, weten we inmiddels wat onze struikelblokken zijn. Hoe lekker we het ook vinden, 1x/week vette vis denken we gewoon niet aan als we iedere dag los zou bedenken wat we zouden eten. Dat hebben we gemerkt, dus nu is dat een mooi uitgangspunt. We hebben een gedeelde notitie waar je beide bij kunt!

Wat*: 

  • 1 x / week vette vis (makreel, haring, heilbot, bokking, sardines en Atlantische zalm (vooral verse en gerookte zalm komt uit de Atlantische oceaan) = meer dan 5% vet)
  • 1 x / week groene (blad)groente (andijvie, spinazie, veldsla, paksoi, raapstelen, postelein, boerenkool, groene bonen, peultjes)
  • 1 x / week bonen of linzen (let op: weken en lange kooktijd)
  • Elke dag minimaal 2 soorten groenten per gerecht 

* (Over de ‘wat’ leer je in de Instacursus Maaltijdplannen echt alles. Dat maakt het zoeken voor jou echt easy).

Noteer je het 1x op deze manier, hoef je niet steeds op zoek naar “welke vis is ook alweer vette vis?” Bron = Voedingscentrum.

Daar maar mee beginnen?

Recept nummer 1 Rijstsalade met makreel, bleekselderij, koriander en mayonaise

Ik koos makreel. Gewoon, zin in, geen logica. In de Allerhande app typte ik makreel in. Oh wacht eens even, dit zijn best veel resultaten… even wat specifieker maken. Ik vond de rijstsalade met makreel er wel lekker uitzien. Toen ik bij de ingrediëntenlijst keek, had ik een aantal gedachtes (A. de rijst heb ik al in huis, B. de koriander zou ik bij Pat kunnen weglaten en C. mayonaise is altijd een goed idee).

recept zoeken via de Allerhande app met makreel, hoofdgerecht

Bereiding is makkelijk en snel, I like. Ik plak de link in onze gedeelde notitie en schrijf er even wat bij (“rijstsalade met makreel, bosui i.p.v. rode ui, bleekselderij, erwten, mayonaise en de koriander los”). Als ik dan woensdag de keuken in duik, kan ik dat opvolgen en hoef ik niet na te denken 🙂 Dat doe ik namelijk maar 1 x / week 😉

Recept nummer 2 Tagliatelle met spinazie, room en tomaten

Patrick ging aan de slag met de groene bladgroente. Pinterest erbij, door de plaatjes scrollen en vond een tagliatelle recept. Daarvan wist hij dat we dat nog hadden, want hij had de la gecheckt voordat we weg gingen. Het recept is met raapstelen, dus hij schreef er gelijk een alternatief bij in het geval Picnic dat niet zou hebben (was uiteindelijk het geval).

Om terug te komen op een vraag van iemand gisteren op Instagram: “Wat leuk dat je dit gaat delen. Ik heb zoveel gehad aan de cursus. Ik ben wel benieuwd hoe jij de rekensom maakt met hoeveel groente je overhoud en dit weer bij een ander gerecht toevoegt.”

De spinazie kochten we per 100 gram. Dat slinkt en is niet genoeg voor met z’n tweeën. Ik houd niet van heel veel spinazie in 1 keer (ik krijg zo’n gek laagje op mijn tanden ervan), dus op zoek naar aanvulling. Tomaatjes, want kleur steekt mooi af en past in een smeuïge pasta.

Als we dit allemaal gebruiken = 200 gr per persoon + dat beetje spinazie. Met onze dagportie (250 gr) zit het helemaal snor, ook omdat we vaak bij de lunch al groente eten. Mocht het op het oog te veel tomaten blijken te zijn, maak ik dat wel op een ander moment v.d. week op; ’s avonds voor de tv ofzo.

In de Picnic app vonden we deze toen we op ‘room’ zochten. Omdat ik graag veldonderzoek doe, kozen ervoor deze eens te proberen. Minder (verzadigd) vet en zonder zuivel. Om andere mensen goed te kunnen adviseren, moet je ook weten wat een product ‘doet’, hoe je het kunt gebruiken en wat goede alternatieven zijn.

Verwacht jij dat van een diëtist?

Recept nummer 3 Gekruide witte bonen schotel met wortel en peterselie

Ik was weer aan zet 😉 Ik ging voor de bonen. We hebben namelijk een la vol met gedroogde bonen & linzen. Omdat het 8 uur moet weken en 1 uur moet koken, kies ik die op ‘mijn’ dag. Omdat we half 8 eten, heb ik na mijn werk tijd zat om dat te regelen. Ik zet voor die ochtend even een reminder in mijn telefoon om de bonen in het water te zetten.

Omdat bonen het uitgangspunt waren, ging ik naar de site van Peulvruchten.nl. Beetje scrollen en ik kwam op dit recept uit.

In eerste instantie sprak de kleur me aan en het woord ‘gekruide’ in de titel. Er moet wel wat gebeuren met bonen om het echt lekker te maken namelijk. Maar omdat ze goed smaak overnemen, is het eigenlijk echt ideaal om te gebruiken en vet goedkoop.

Toen ik naar de ingrediëntenlijst keek, had ik een paar gedachtes: “Wat leuk, dit zou ik zelf nooit verzinnen, de bonen, olijfolie, witte wijnazijn en bonenkruid heb ik al en we hebben vast nog de helft van de bos bleekselderij over van het recept met makreel.”

Ik vind het prettig om niet te veel bij te hoeven kopen. Heb jij dat ook?

recept zoeken op peulvruchten.nl met bonen

Toen ik aan Pat vroeg, “lijkt je dit wat?” Zei hij: “Yes, maar daar zie ik nog wel wat bij. Hmm.. ah weer een keertje barley (= gerst), want dat doet me zo aan Singapore denken!” Ik kan daar zelf niet goed tegen, maar aangezien ik die dag kok ben, kan ik dan nog beslissen. Zie hierboven hoe ik dat opschreef in de gedeelde notitie, hahah.

Recept nummer 4 Traybake harissakip met aardappel en olijven

Pat aan de beurt voor nummer 4. We hebben niks meer ‘over’ van de ‘Wat’, dus carte blanche -> btw dit is een leidraad voor onszelf, maar houden we ons echt niet elke week aan hoor. Geeft richting, maar we kijken per week hoe onze pet staat.

Eens even denken…

  • Hebben al rijst, eentje met pasta, eentje met barley of whatever (hhaha)… dus dan met aardappels?
  • Iets in de oven is altijd handig
  • Hebben nog harissa over van deze week op moet

Het werd in dit geval weer in de Allerhande app ingevuld et voila. Aardappel Oven Harissa -> Gerecht nummer 4. Ooehh… met olijven. Ja, nu al zin in. Oh hej en kijk: peterselie… dat heb ik vast nog wel over van mijn gekruide bonen.

recept zoeken met harissa aardappel en oven als bereiding

Hoe maak je een boodschappenlijst?

Tijd om alles in de bestelapp in te voeren. Omdat het nu met corona wat drukker is, werd het maandag. We proberen het vaak op zondag te laten bezorgen. Nu wisten we onze weekendplannen nog niet, dus kwam prima uit. Op maandagochtend om 8 uur zijn we thuis 🙂

Hats, boodschappen erin knallen en klaar met die planning. De een leest het recept door en noemt de boodschappen, de ander tikt het in in de Picnic-app en zet het in de bestelling klaar. Yoghurt, bananen, olijfolie en dat soort dingen toevoegen en klaar zijn we.

Iets vergeten? Dat kan altijd gebeuren. Bij Picnic kun je het later nog toevoegen aan je bestelling. En anders… dan hoeven we alleen maar heel gericht naar de supermarkt en zijn we er geen uren aan zoet. Iedere dag…

boodschappen besteld in de Picnic app

Pakte de planning uit zoals we bedacht hadden?

Even doorspoelen > weekend >

Zondag kregen we een berichtje: makreel niet leverbaar. Balen, maar á la. Hebben v.d. week weer meeting met de aannemer en in onze nieuwe buurt zit een viszaak. Daar maar even scoren.

Maandagochtend: bestelling ontvangen. Altijd zo’n fijne manier van bezorgen. Je kunt ze ook op de app volgen, dus dat is handy. Hadden alleen wel ineens een pizza bij de bestelling zitten, haha. Even whatsapp met Picnic en konden we houden.

Maandag kookt Claudia op haar gemak de gekruide bonenschotel

Bonen ’s morgens in de week. Eind van de middag bonen koken en op m’n dooie gemakkie eens om 19:00 uur met de rest beginnen (want: snel recept). Lekker recept, makkelijk om te maken, kleurrijk, weer eens wat anders.

Patrick maakt dinsdag de traybake terwijl hij een telefoontje pleegt

Dinsdag: Pat aan de beurt. Beetje dingen snijden en mengen en dan 30 minuten in de oven. Ondertussen kon hij nog even belletje plegen. Tijdens het omscheppen halverwege even op hands-free 😉 Daarna samen aan tafel en gezellig even de dag doornemen.

recepten deze week - tagliatelle met spinazie en tomaat, Gekruide witte bonen schotel, traybake met harissa kip en tomaten, rijstsalade met makreel, bleekselderij en mayonaise
recepten deze week – tagliatelle met spinazie en tomaat, gekruide witte bonen schotel, traybake met harissa kip en tomaten, rijstsalade met makreel, bleekselderij en mayonaise

Woensdag maakt Claudia de rijstsalade met… pizza?

Woensdag: weer mijn dag. Makreel gescoord en aan de slag. Bleek dat we in plaats van de erwten, die pizza hadden gekregen. Niet echt een goede vervanger in dit recept 😉

Aangezien we meer wortel hadden besteld dan nodig, kon ik die hier mooi op maken. Ik wilde er even een creatieve touch aan geven, dus maakte slierten van de wortels. Of ik de rest dan weg doe? Natuurlijk niet, dat snijd ik in blokjes erdoorheen.

Het recept zei “meng water met mayo voor de dressing”, maar ik pakte een citroen en deed het sap erdoor = meer oempf. Als ik die niet had liggen, had ik water gedaan. Echt een dikke vette aanrader dit. Deed me heel erg aan Japan denken. Mayo & rijst denk je misschien niet zo snel aan, maar in deze vorm: yum.

Patrick haalt as we speak de tomaten uit de over voor de tagliatelle

Donderdag: Pat z’n dag. As we speak is hij in de keuken bezig. Het ruikt al heerlijk, dus dat belooft veel goeds. Lijkt me een goed moment om dit te gaan afronden. Wij zijn nu precies een week verder. Vanavond na het eten de nieuwe week doornemen. Dit keer in ons eigen, warme huis 😉

Wat we dit weekend doen?

Daar maak ik me niet zo druk om, dat loopt bij ons altijd wel los. Dat laten we voor nu open.

We kunnen iets maken met de restjes die we over hebben (en niet eerder in een lunch zijn verdwenen). Of… Of dit checken en iets lekkers bestellen (opties genoeg).

maaltijdplanning maken op donderdagavond met een gedeelde notitie op de iPhone

Het was veel maar, …

…ik vind het belangrijk je mee te nemen in mijn hoofd. Dan snap je dat wij ook af en toe maar wat doen. Dat alles niet helemaal strikt hoeft te worden vastgelegd. Dat een aantal handvatten je enorm kunnen helpen. Want waar begin je als het aantal recepten op het internet oneindig lijkt te zijn?

Wat wil je nog weten? …ik kan me voorstellen dat je over bepaalde dingen nog vragen hebt. Waarom deed ik dit? Hoe zocht ik dat? etc. Stuur je me een berichtje met jouw vraag?

Instagramcursus Maaltijdplannen met Claudia

Als jij op 09 november meedoet aan de cursus Maaltijdplannen, kun jij dit voor jezelf ook gaan vormgeven. Ga vooral niet mijn manier nadoen. Je hebt eigenlijk niets aan voorbeeldmenu’s en schema’s. Wat werkt voor jou? Wil jij fitter zijn en minder stress rondom het koken? Dan gaat je dat op deze manier (lees: jouw eigen manier) echt goed lukken.

Jij weet straks:

hoe jij recepten kunt zoeken (en vinden) die bij jouw wensen & smaak passen (bijvoorbeeld: snel, pittig, romig, veel groente en vis), omdat je het leert van een receptontwikkelaar. Moi 😉

Je weet straks waar je op kunt letten, hoe je een recept ook kunt lezen én naar eigen hand kunt zetten (bijvoorbeeld: sneller op tafel, minder omkijken naar, meer smaak, minder stukjes erin of vega i.p.v. vlees of andersom).

snel, pittig, romig, veel groente en vis -> Ga je met dit eisenlijstje en jouw nieuwe bril op opzoek, kom je zo bijvoorbeeld uit op:

  • Een eenpanscurry
  • Een pasta-ovenschotel
  • Een roerbakgerecht met kerriesaus
  • Of… vul dit zelf verder in 😉

Je ziet dat je op die manier heel erg bij jezelf blijft, maar ook al meteen flink wat variatie hebt in je week.

Doe je met me mee? 

Check hier alle informatie, scoor je kaartje (nu met €6,50 korting -> code = MMC3) en dien een volgverzoek in op het account. We laten je dan toe tot de groep. Daar staat al het e.e.a. voor je klaar.

De start is maandag 09 november en duurt in totaal 2 weken. Iedere maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag komen er story’s online. Die slaan we op, zodat je alles in je eigen tijd nog eens kunt terug kijken.

Bonus = de Insta live sessie op vrijdag 27 november. Dan kun je al jouw vragen stellen aan Marijke en mij.

Zin in? Ik ook! Zie je dan!

Afbeeldingen Instagram Pagina website Instagram cursus maaltijdplannen met Claudia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *