Maaltijdplannen is een puzzel die je kunt oplossen

puzzel Jan van Haasteren puzzelstukjes
+

Ik zeg het wel vaker; maaltijdplannen is een puzzel. Echter wel eentje die je kunt oplossen. Je ‘moet alleen’ wel weten welke stukjes er bestaan. Dan kun je het daarna gaan combineren en er een helder plaatje van maken. Als je dat eenmaal hebt gedaan, zet je voortaan zonder moeite een lekkere, voedzame en snelle maaltijd op tafel die helemaal aan jouw wensen voldoet en zonder dat je om 17:00 uur nog naar de supermarkt moet natuurlijk.

Aan de hand van deze methode is het mogelijk om iedere dag met plezier een gevarieerde maaltijd te eten. Omdat jij jouw plan helemaal zelf hebt gemaakt. Niets is beter vol te houden dan dit dus, omdat jij rekening houdt met alles dat meespeelt in jouw drukke leven. Ik neem je mee naar het verhaal dat maaltijdplannen heet.

Ik vertel mijn verhaal aan de hand van een Jan van Haasteren puzzel die ik laatst maakte. Dit keer eentje van een enorme beestenboel. Heb je ook weleens zo’n puzzel gemaakt? En welke editie was dat? 🙂

puzzel Jan van Haasteren

Waarom wil je maaltijdplannen?

Waarom wil jij eigenlijk je maaltijden plannen? Vraag jezelf eens af: Waar zou je éigenlijk meer tijd aan willen besteden? Hoe zie je het ideale plaatje voor je? En waar wil je vooral mínder mee bezig zijn; dus waar wil je sneller mee klaar zijn? Wat gaat het plannen je opleveren? Een fittere versie van jezelf? Een gezond gezin? Meer structuur in je dag? Minder schuldgevoel? Meer gezelligheid aan tafel?

Als je dit helder hebt, kun je dat bij de komende vragen in je achterhoofd houden. Dat wordt jouw motivatie om dit plan tot een succes te maken. Het doel om de puzzel überhaupt te gaan maken, is helder! Stap 1 is gezet.

Bij de puzzel was het heel helder. Ik wilde ontspanning en even wat anders dan de laptop, tv of telefoon. Aangezien ik die zaterdagmiddag alleen thuis was, kon ik me lekker helemaal op dat gekke plaatje met al die honden richting. Mijn favoriete muziek aan en thee en chips erbij.

puzzel Jan van Haasteren zijkanten

Welke factoren spelen mee?

Wat speelt er mee? Waar ‘moet’ je allemaal rekening mee houden voor je kunt gaan plannen? Denk hierbij aan je tijdbesteding, je budget, je keuken, je gezondheid, je voorkeuren en tafelgenoten. Woon je alleen, samen, met een heel gezin of is dit wisselend per week? Hoe ziet je week eruit qua werk, sport, familie, ontspanning? Heb je vaste momenten, dagen en avonden hiervoor?

Eet iedereen alles met plezier? Heb je een klein keukentje? Of heb je een kleintje die nog niet met de pot mee eet? Bij het kiezen van wat je eet en wanneer, speelt soms meer mee dan je denkt.

Heb je dit kader helder, weet je in ieder geval waar jouw verhaal stopt. Je kunt natuurlijk niet oneindig doorgaan, ergens is de rand van de puzzel. Je hoeft ook helemaal niet oneindig door te gaan. Juist als je weet wat er voor jóu allemaal meespeelt, kun je ook alle stukjes van iemand anders puzzel wegmikken. Hoe meer je het verhaal op jouw situatie toespitst, hoe beter die leefstijl die jij voor jezelf wenst, vol te houden is.

Bij de puzzel zocht ik eerst naar de buitenkantjes. Met 1500 stukjes is dat alsnog een flinke zoektocht. Maar als je alleen op de rechte randen focust, is het wel wat makkelijker omdat je minder wordt afgeleid door dat ene gezicht of die ene hondenpoot of dat stukje van dat raam. Ik miste er zeker nog een paar, maar ben wel begonnen.

puzzel Jan van Haasteren  rode kleur

Wat vind je belangrijk?

We doen er met deze stap nog een schepje bovenop. Wat vind je belangrijk rondom eten en koken? Wil je gezond of vooral snel eten? Zit je graag (met elkaar) aan tafel? Gaat het jou om duurzame maaltijden? Wil je je gezin meer groente voorschotelen op een leuke en niet dwingende manier? Wil je weinig tijd kwijt zijn, maar wel een vullende maaltijd eten?

Iets belangrijk vinden, betekent nog niet dat we er ook alles over weten. De ‘wat’ gaat erom dat je opschrijft wat je in de ideale situatie allemaal meeneemt in je planning rondom het eten. Wil je je nog ergens in verdiepen om ook echt gezonder of duurzamer te kúnnen gaan eten, is dat een punt om op de actielijst te zetten.

Heb je dat allemaal verzameld, kan het alsnog een hele berg zijn aan info en weet je nog niet hoe je dat allemaal in je drukke leven gaat inpassen. Als je weet wát je allemaal nog wilt uitzoeken, kun je dat wel op een lijst noteren. Iedere week een half uurtje het internet op om je te verdiepen in gezonde vetten, vleesvervangers, snacks met groente, de juiste hoeveelheid granen per dag, etc., is veel overzichtelijker dan een hele dag plannen om alles uit te zoeken. Het is te veel en niet realistisch.

Ik zag vooral veel rode stukjes en dat was overduidelijk de rode loper. Ik ben dat maar eens gaan verzamelen nadat ik de randen/kaders had gevonden. Het grootste gedeelte kon ik gaan neerleggen, ook al bleek er natuurlijk ook hier en daar iemand te zijn met een rood overhemd of was het toch een deel van een tas. Nu ik het grootste deel had liggen, kon ik de rest van de stukjes ook beter in perspectief plaatsen. En ik had er ook echt een paar die tot het einde moesten wachten, die ‘zag’ ik gewoon echt effe niet en dat hoort erbij.

puzzel Jan van Haasteren rode loper

Wanneer wil je gaan plannen?

Denk niet te veel aan de momenten dat je géén tijd hebt om te koken, boodschappen te doen, achtergrondinformatie te lezen en recepten op te zoeken. Maar wanneer wél. Het is hier handig om het op te splitsen per onderdeel. Wanneer wil je inspiratie gaan opdoen? Je lijstje maken? Wanneer de boodschappen halen? Wanneer ga je koken?

Op welk moment heb je best wat tijd over en de rust om te gaan zitten? Nee, dat is zeer waarschijnlijk níet om 17:00 uur op de maandag. Zoek jouw moment. Wat is voor jou handig?

Langzaamaan zie je dat het verhaal al wat duidelijker wordt. Ook al mis je nog een flink aantal stukjes, zie je al wel mogelijkheden. Je ziet dat als je er nog even wat meer tijd in steekt, het plaatje steeds completer gaat worden.

Ik moet zeggen dat ik dacht dat ik dit wel in één middagje zou doen. Bleek toch niet het geval. Op een gegeven moment zit je er te lang naar te staren. Ik ben wat anders gaan doen en heb er ‘s avonds nog even aan gezeten. De allerlaatste stukjes werden pas de dag erna geplaatst. Aan de motivatie lag het niet, maar als je op een gegeven moment te kippig wordt, is het wel handig het in stukjes hakken en over meerdere momenten te verdelen.

puzzel Jan van Haasteren proces

Hoe wil je het gaan doen?

Je bent al een heel eind. Waarschijnlijk heb je inmiddels al een stuk beter beeld van hoe jouw situatie eruitziet. Er speelt veel mee hè, nu je er zo uitgebreid naar kijkt? De ‘hoe’ wordt ook onderverdeeld in 2 onderdelen. Hoe ga je plannen en hoe ga je het uitvoeren? Maak voor dit onderdeel 2 lijstjes, ook al heeft het wel overlap.

Hoe verdeel je de taken? Ga je zitten met kookboeken, pen en papier of juist met je laptop en gebruik je blogs ter inspiratie? Wil je je nog verdiepen in de achtergrondinformatie? En hoe ga je die plannen uitvoeren? Om en om boodschappen doen? Eén keer koken voor meerdere dagen? Op een vaste dag je restjes verwerken in een lekkere maaltijd?

Heb je geen idee hoe je de ‘hoe’ moet gaan aanpakken, dan krijg je daar tijdens de Instagramcursus echt een heleboel tips voor. Maar je kunt natuurlijk ook alvast een beetje bij anderen spieken voor ideeën (zie onderaan). Let wel op, dit is iemand anders plan, dus de methode van vooruit koken kan je misschien wel helpen, maar de een doet dat in de ochtend, de ander in de avond en weer een ander in het weekend. Daar is geen goed of fout in, maar wat bij jou het beste past. Dat is natuurlijk ook een kwestie van uitproberen. Werkt iets? Blijf het doen. Werkt het niet, zoek dan naar een andere manier.

Wanneer je op zoek gaat naar de ‘hoe’, is het goed om even terug te gaan naar de ‘waarom’. Ben je de motivatie een beetje zoek of heb je het idee dat je teveel met details bezig bent, pak je jouw doel er weer bij. Waarom wilde je dit ook alweer?

Zo zat ik vaak zat met het voorbeeld van de puzzel in mijn handen. Dit is hoe het er straks uit komt te zien. Nu heb ik overal nog losse stukjes liggen, maar straks is het een geheel en geeft het me een voldaan gevoel. Here we go!

puzzel Jan van Haasteren voorbeeld

Waarmee ga je het maken en uitvoeren?

We zijn bijna zover! Als laatste kun je nog opschrijven wat je allemaal nodig hebt om het ook echt uit te kunnen voeren. Waarmee ga je het maken en uitvoeren? Dit klinkt misschien gek, maar ‘waarmee’ zijn niet alleen spullen. Denk ook eens aan wíe jou bij dit alles kan helpen. En met welke taken? Je hoeft het niet allemaal zelf te doen.

Wie sjouwt jouw boodschappen? Wie helpt groente snijden? Wie zorgt voor jouw wekelijkse inspiratie voor heerlijke recepten? Heb je alles in huis? Denk aan kookboeken, tijdschriften, tablets, bakjes, messen, pannen, bakpapier, boodschappen-bestel-apps, ovenschalen en ga zo maar door.

Op zaterdagmiddag – ik was al een heel eind – kwam Patrick thuis. Ik vroeg hem heel even mee te kijken. Ik zag het niet meer. Hij greep wat random stukjes en VOND ZE GEWOON! Terwijl ik er al minuten naar zat te staren. Het gaat er niet om dat het moeilijk was, maar ik probeerde alles alleen te doen. Dat geeft natuurlijk voldoening, maar is niet altijd nodig. Ik voelde me geholpen en ging weer vol enthousiasme door. Wees dus vooral niet zo eigenwijs (dit komt van iemand die heel erg eigenwijs is, dus die kan het weten) en vraag zo nu en dan eens of er iemand met je mee wil kijken. Een gezamenlijk doel zorgt er ook voor dat iedereen met enthousiasme aan de slag wil. En zo zijn we weer terug bij de ‘waarom’ 🙂

puzzel Jan van Haasteren puzzelstukjes

Hoe zorg je ervoor dat je over kunt tot actie?

Natuurlijk willen we meteen aan de slag. Gezonde boodschappen kopen, handige tools aanschaffen, de keuken in. Aan de slag. Maar dit plan is er nu juist voor om dat niet meer als een kip zonder kop te hoeven doen.

Hoe kom jij tot een goed actielijstje dat niet te lang is, maar waar je wel flinke stappen mee kunt zetten? Probeer wat van de antwoorden op bovenstaande vragen te combineren. Begin met zaken die je niet heel veel moeite zullen kosten, maar wel enorm veel tijd of gezondheidswinst gaan opleveren.

Kook bijvoorbeeld eens op een moment dat je wél tijd hebt. Maak in plaats van 2 porties eens 4 porties en vries het in voor een ander moment. Maak ‘s avonds het fruit klaar voor de volgende dag, zodat je die 2 porties met gemak haalt. Spreek met jezelf af dat je op woensdag zalm, makreel of haring eet, zodat je wel wekelijks aan je portie vette vis komt.

Kom je er nog niet uit, doe dan mee met de volgende editie van de Instagram cursus Maaltijdplannen met Claudia. Iedere dag komt een deel online, zo blijft het overzichtelijk. Je kunt in je eigen tijd kijken en het account is een maand open, dus alle tijd om bepaalde stories nog eens terug te kijken voor al die handige tips. Je vindt hier alle informatie, reviews en details.

Als je nu je kaartje bestelt met de kortingscode ‘mmc3‘, betaal je €6,50 minder!

Ben je benieuwd? Check hieronder:

En als klap op de vuurpijl staat er nu een special edition (gratis) van de cursus online! Ga naar mijn Instagramprofiel en klik op het hoogtepunt met het diamantje. Daar kun je nu alvast een kijkje nemen! Ben jij erbij op 5 oktober?!

website maaltijdplannen pagina afbeelding reviews

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *