Hoe plan ik zelf mijn maaltijden?

Broodje falafel groente mix avocado creme amandelen
+

Weekplanner hier, voorbeeldmenu daar. Vaak met gezonde recepten, maar zijn ze ook haalbaar? Haalbaar om te maken? Haalbaar om de boodschappen te vinden (in 1 winkel in plaats van 4)? En houdt het rekening met hoe jouw week eruit ziet? Waarom niet zelf eentje maken? Een format die je iedere week weer kunt vullen. Die volledig rekening houdt met jouw werk, sport, sociale dingen, dieetwensen, keukenapparatuur en de supermarkt waar jij shopt?

Klinkt te mooi om waar te zijn?

Klinkt ook weer te mooi om waar te zijn zeker? 😉 Net als zo’n veelbelovend voorbeeld weekmenu waar je ineens groentepannenkoeken moet bakken voor lunch. Op je werk. Waar je niet eens een keukentje hebt. In een half uur + opeten. Heheh… nee niet zo’n plan. Eentje die werkt, zoals ik al zei. Omdat je hem zelf hebt gemaakt.

Hoe een plan wél kan werken

Ik kwam er zelf een aantal jaren geleden achter dat ik wat meer moest nadenken over mijn eten. Niet in verband met mijn opgeblazen buik & PDS – dat was nóg eerder, maar omdat ik een miljoen dingen tegelijk wilde 😉

Toen het maaltijdplannen voor mij begon, woonden wij in Singapore. Ik werkte 5 dagen per week, was rond 19:00 uur pas thuis, wilde een aantal keer per week naar de yogaschool, had een ongelofelijk druk sociaal leven, de weekenden zaten vol met stad bekijken & Nederlands bezoek ontvangen en ohja – ik wilde ook nog gezond blijven eten*. Onmogelijk?

* Tijdens de Instagramcursus Maaltijdplannen met Claudia ga ik nog veel dieper in op mijn ‘maren’, struikelblokken, wensen en hoe het allemaal begon. Die cursus start aanstaande maandag 13 juli. Be there 😉

Nou niets bleek minder waar. Ik ben daar bijvoorbeeld veel meer gaan leren over vooruit koken, efficiënt boodschappen doen, weten wat goed is voor mijn lijf, hoe ik maaltijden lekker kan opwarmen, hoe ik mijn portie groente over de dag kan verdelen, hoe ik eten het beste mee kan nemen naar mijn werk, hoe ik kan voorkomen om iedere week eten weg te moeten gooien, etc.

Tegenwoordig zit het zo in mijn systeem, dat ik ook mee kan helpen om jóuw plan vorm te geven. Daarbij zet ik niet alleen mijn voedingskundige kennis in, maar ook mijn creativiteit, kookkennis, receptenleer en enthousiasme. Vroegâh (voor corona) was dat 1 op 1 advies en in live workshops. Tegenwoordig hebben we (ik en Marijke) er een Instagramcursus bij. Super handig. Je krijgt dezelfde waarde (eigenlijk meer), maar nu kun je hem volgen in je eigen tijd. Op je eigen bank 🙂

Ik vind het super vet als ik na zo’n editie de ervaringen lees en foto’s ontvang.

Die plannen werken ook zo goed omdat het op maat is, want iedereen is anders en heeft een andere (thuis-/werk-/leef-)situatie. Maar waarin iedereen hetzelfde is die ik spreek, is de vraag die ik van hen ontvang 😉 De vraag is: “Hoe doe je het zelf?” En daar zal ik vandaag eens een voorbeeld van geven.

Wat vind ik belangrijk en hoe maak ik eten efficiënt klaar?

Zoals je al kunt lezen in de vraag, staat efficiënt bovenaan mijn lijst. Allllltijd na ‘smaak’, want eten moet natuurijk altijd lekker zijn – laat daar geen twijfel over bestaan 😉

Ik ben graag efficiënt in de keuken, zodat ik niet te veel kostbare tijd kwijt ben aan het maken van mijn maaltijden. Koken voor werk of voor mijn hobby is anders – ik maak dan vaak andere dingen. Maar dat is bij jou ook zo. Werk = werk en je hobby doe je met plezier. Elke avond het avondeten op tafel zetten, bedenken wat je nú weer moet eten en misgrijpen qua voorraad is ook voor mij zonde van mijn tijd. Hoe leuk ik koken ook vind 😉

Eens in de week checken we samen (mijn vriend en ik) hoe onze week eruitziet. Hebben we afspraken? Wat zijn de sportavonden? Wat hebben we nog? Wanneer willen we vooral niks plannen en vrij laten in de agenda? Wie kookt op welke dag? Enzovoorts.

We kiezen om en om recepten en halen geregeld favorieten uit het stapeltje kookboeken dat op ons kantoor ligt. Op de Allerhande site vond Pat dit recept: Pi­ta fala­fel met avo­ca­do-yo­ghurt­saus. Soms heb je enorm veel trek in comfort food, dit is zo’n recept.

Als je wat beter voor jezelf in beeld brengt wat je precies lekker vindt en waarom, is recepten zoeken een stuk makkelijker. Dit recept is kleurrijk, vezelrijk, zoet, zuur, zout, bitter, knapperig, smeuïg, makkelijk, snel en makkelijk van te voren klaar te maken (de saus en groentemix). Alle voorwaarden voor – wat ons betreft – een fijne, lekkere en voedzame maaltijd. De enige aanpassing die we hebben gedaan is een volkorenbroodje, maar dat is een logische upgrade.

Broodje falafel groente mix avocado creme amandelen

En weet je wat nou nóg fijner is aan dit recept? Je kunt het dus ombouwen naar een lunch! Zo heb je de volgende dag ook een snelle, makkelijke maaltijd vol kleur & smaak.

avondeten omtoveren tot voedzame kleurrijke lunch. boterham, avocado crème, gebakken ei, restjes groente avond ervoor

Want nee, ook ik sta niet uren in de keuken voor dit soort lunch-bordjes. Als je handig plant (meer van de groentemix maakt de avond ervoor; restjes bewaart; en kiest wat jij nog hebt liggen en geen extra geld hoeft uit te geven aan onmogelijke ingrediënten), eet je dus ook wat je voor ogen had (gezond, voedzaam) in plaats van een greep uit de AH to go of kantine wat je eigenlijk wilde voorkomen.

Weet jij al goed waar je jouw maaltijden aan wilt laten voldoen? Wat je nou echt belangrijk vindt? Welke kleine aanpassingen je kunt doen om er daarna bakken met tijd & inspiratie voor terug te krijgen? Stuur me dan eens een berichtje of ga maandag met ons (mij en de deelnemers die zich al hebben ingeschreven) aan de slag. Kost je een kwartiertje story’s kijken per dag 😉

boterham avocado creme gebakken ei groente restjes amandelen en kruiden

De ervaring van mijn collega foodie

De cursus Maaltijdplannen met Claudia is niet alleen door mij gemaakt – al doet de titel dat misschien wel vermoeden 😉 Dit is in samenwerking met Marijke & Bart van I am a foodie ontwikkeld. Tijdens de eerste editie hebben zij zelf ook meegedaan aan de cursus. Heel tof om te zien wat zij in korte tijd hebben opgepakt. Geen drastische veranderingen, wel enorm handige, kleine aanpassingen die een groot verschil maken in het drukke leven.

Vandaag laat ik je zien hoe ik het doe. Het combineren van mijn bedrijf en werkzaamheden in het VUmc en de dagelijkse drukte van m’n gezin met een peuter en een baby! En dan ook nog eens gezond koken zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, he?  🙂 Je leest hier mijn verhaal

Marijke – I am a foodie
aankondiging instagram live sessie op vrijdag 31 juli na de instagram cursus maaltijdplannen met claudia
We hebben er deze editie nog een extraatje aan toegevoegd. Een live sessie op 31 juli met ons beide! Ben je er bij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *