Wat kook je met een support your local box?

box support your local met groente en fruit
+

Ik zat even buiten mijn lunch op te eten – beter dan achter die verdomde laptop steeds 😉 En in de straat werden allerlei Support Your Local boxen bezorgd. Met groenten, met fruit, met groenten en fruit. Waarschijnlijk zie je ook de ene na de andere advertentie voorbij komen.

Geweldige initiatieven; mooie dingen worden georganiseerd om ervoor te zorgen dat we géén eten weg hoeven te gooien. Want daar zitten we écht niet op te wachten nu. 

Maar als je dan zo’n box krijgt (koopt 😉 ) met een enorme berg paprika’s, tomaten, appels, uien, groene kruiden, aubergines, sla, courgettes, peultjes, pruimen, mandarijnen, en ga zo nog maar even door… 

…Hoe zorg je er dan voor dat je het ook allemaal op maakt? Want dat dan weer weg moeten gooien, is eigenlijk net zo zonde!

Ik zet hieronder een rijtje tips voor je klaar. Dan kun je er meteen mee aan de slag.

Eigenlijk is het het geheim dat ik toepas als ik wekelijks de koelkast in duik om te kijken wat er met de restjes gekookt kan worden. Maar dat blijft wel geheim toch? 😉

Zoek informatie op over de producten

Hoe meer je weet, hoe beter je deze puzzel kunt maken. Wat kun je met deze groentes? Hoe bewaar je het? Hoe lang kook je het? Kun je het ook rauw eten? Zijn er bepaalde manieren om het op een simpele manier lekker te maken? Heeft het bewaren invloed op de smaak of textuur?

Zo heb ik een hoop geleerd over groentesoorten waar ik eerder nooit mee had gekookt of zelfs had gezien 😉 Wanneer je meer uit het seizoen eet – zoals ook de inhoud van zo’n Support Your Local box – heb je soms veel van hetzelfde of dingen die je normaal niet zo heel gauw zou kopen. Toch zijn alle groentes lekker en zijn er superveel mogelijke bereidingen mee te bedenken.

Check eens de groentesoorten of peulvruchten die jij hebt liggen op onderstaande sites:

En? Wat ga je er mee maken?

salade met champignons, appel en kikkererwten
Basis voor ieder gerecht: een mix aan texturen en kleuren. Dat levert soms nieuwe combinaties op. Proberen hoort bij koken. Dit bleek een succes 🙂

Google de ingrediënten

Vind je het nog ingewikkeld om recepten te vinden met die grote hoeveelheid aan ingrediënten? Google ze dan. En niet apart, zoals hierboven. Maar samen. Zet eens een berg aan ingrediënten in één zoekopdracht.

Er is altijd wel iemand voor jou geweest die iets heeft gekookt met ingrediënten die je niet zo snel zelf bij elkaar zou verzinnen. Een lasagne waar ook snijbiet in zit. Een pasta met pesto gemaakt van postelein of raapstelen. Een stamppot met linzen. Vind je niks, haal er dan een ingrediënt af.

Zo kun je misschien prei of wortel eerst in de zoekopdracht hebben staan, maar vind je net geen lekker recept met die combinatie online. Dit zijn wel 2 groentes die je eigenlijk overal extra doorheen kunt doen. Denk aan stamppot, curry, stoofpot, pastasaus.

Belangrijkste: maak het daarna eigen. Geen feta in huis maar wel geitenkaas? Mooi, maak je de stamppot daar lekker mee op smaak. Geen cashewnoten, maar wel pinda’s? Geen pompoenpitten, maar wel pijnboompitten? Geen bieslook, maar wel bosui? Veel kun je vervangen en zo hoef je geen extra ingrediënten bij te kopen. Je wilt tenslotte dingen opmaken in plaats van met nóg meer restjes overblijven 😉

losse ingredienten bosui appel meiraap komkommer witlof dille
Een Google sessie leidde tot een salade met kerrie & mayo. Daar hoorde geen komkommer bij, die heb ik er zelf bij bedacht.

Check de houdbaarheid en hoe je het kunt bewaren

Nee, je kunt niet alles tegelijk opeten. En ja, sommige groentes zijn het beste om vers te eten (zoals sla, asperges, etc.). Maar heel veel groentes kun je invriezen. Na blancheren óf in een gerecht dat je klaarmaakt. Maak je nu een ovenschotel, pastasaus, traybake, nasi of een ander gerecht: kun je aankomende week lekker snel eten.

maak een traybake met groente en geniet er later van
Deze traybake werd gemaakt met zoete aardappel, wortel, kip, kikkererwten en paprika

Zelf koken maakt straks alles sneller en leuker

Tijdens deze periode ben ik zo blij om te zien dat men meer aan het koken gaat. Niet alleen omdat de restaurants dicht zijn, maar ook omdat het besef groeit dat goed eten ook écht goed voor ons is. En niet dat dat alleen iets is dat die vervelende diëtisten dag in dag uit blijven roepen. 

Een fijne verschuiving. Koken is zo veel meer dan het in stukjes hakken van een wortel – wat wel echt heel fijn is ter ontspanning, maar dat terzijde. Het geeft je ook heel veel besef & kennis. Wat je met groente kunt, hoe je iets lekker maakt, wat er eigenlijk allemaal in een baksel of gerecht gaat, etc. 

Zelf koken, zelf soep maken, zelf een bananenbrood maken, zelf je avondeten verzorgen. Het geeft niet alleen heel veel inzichten: “ooooh gaat er zó veel suiker in? Zelfs voor 1 plakje is het dan een hoop! Ik ga op zoek naar een versie waar er minder in hoeft” of: “ah, daarom is die curry die ik bestel normaal zo lekker, ik heb dit healthy recept opgezocht, maar mis ineens een hoop zout en creamy textuur. Benieuwd wat het restaurant toevoegt om tot die smaak te komen. Kan dat wel goed zijn?” en: “Oeh, restjes weggooien is zo zonde – helemaal nu! Misschien kan ik hier wel een pesto mee maken, dat heb ik ergens gelezen. Eens kijken wat ik daar eigenlijk allemaal voor nodig heb” (en nog meer van dit soort flarden van gesprekken die ik voer en/of opvang). Zelf koken geeft je ook meer vertrouwen in de keuken.

Gezond eten is leuk. Je ‘moet’ alleen even weten hóe. Hoe maak je het alsnog lekker (want inleveren op smaak zou je niet moeten willen!)? Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Hoe meer je nu probeert, hoe sneller je straks (als je weer uit het werk met de trein via de supermarkt naar huis moet), de maaltijd op tafel zet. Hoe meer je nu aan de slag gaat, hoe minder erg het straks wordt en het geen *piep*klus meer is waar je dagelijks tegenop kunt kijken.

tajine met kool aardappel en haloumi

Hoe leuker je het voor jezelf maakt, hoe beter je kunt volhouden

Ik hoop dat je deze mindset kunt vasthouden, ook ná deze quarantainetijd. Gezond eten blijft belangrijk. Gezond koken blijft mogelijk. En iedereen kan koken. De één volgt stap voor stap een recept, de ander wil zelf creatief aan de slag. Bij beide gevallen is een basiskennis nodig. Leer die basis, daar heb je echt de rest van je (lange, gezonde) leven wat aan.

Dat koken leuk is en je echt iedere dag heerlijk kunt eten en veel kleur op je bord kunt brengen met niet te veel moeite, laat ik je dagelijks zien op Instagram . Volg je me daar al (@eenvorkjemeeprikken) ?

Wil je als eerste op de hoogte zijn van alle recepten die online komen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief hieronder. Wil je gewoon iets kwijt of heb je een vraag: mail me (claudia@eenvorkjemeeprikken.nl).

Beginnen met snel en makkelijk koken? Check hier wat recepten!

p.s. De datum van de cursus ‘Maaltijdplannen met Claudia’ voor het platform I am a foodie = bekend!! Op 11 mei gaan we starten. Yes, jij en ik!

Maaltijdplannen is het bouwen van een persoonlijk plan waarmee jij het voor elkaar krijgt iedere dag een voedzame en lekkere maaltijd op tafel te zetten zonder hier te veel tijd aan kwijt te zijn.

Drop jezelf op deze lijst om op de hoogte te blijven en om als eerste een toegangsticket te scoren! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *