Zo kom je wél aan 2 porties fruit per dag

Keuze uit ongezonde chocola en gezond fruit, wat kies je en waarom
+

Drukke dag, veel te doen. Net terug van ene afspraak en ga zo weer in een call met een nieuwe deelnemer van het persoonlijke traject. Maag knort, ik heb trek. Niet zo heel goed geluncht, maar dat maken we morgen wel weer goed. Denk ik, hoop ik. Ik loop de keuken in op zoek naar een lekker stuk fruit; hmmm ik heb wel trek in een mandarijn. Uiteindelijk loop ik terug naar kantoor met een stuk chocola. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Twee stuks fruit per dag

Dit is zoiets, waarvan ik zéker weet dat iedereen dit weet. Het advies is om iedere dag 2 stuks fruit te eten. We horen het al zo lang we weten en proberen dat ook iedere dag te eten.

Toch eet 87% dat niet dagelijks. Ook ik haal het niet iedere dag, terwijl ik zooo goed weet dat het mijn kans op hart-en vaatziekten, beroerte, diabetes, long- en darmkanker verkleint. Naast die verlaagde kans op chronische ziektes, bevat fruit ook nog eens vitamines en vezels. Maar weten = blijkbaar nog niet eten.

Geen zin in gedoe

Hoe goed je intenties ook zijn, je zelfs trék hebt ik fruit, dan nóg kan het misgaan. Waarom vertrok ik niet met die mandarijn naar kantoor? In mijn geval hield het idee van ‘die mandarijn pellen en dan tot mijn ellebogen onder het mandarijnensap zitten en dat het dan ook op het bureau zit en mijn toetsenbord en muis en ik zo in een call moet en geen tijd heb om het schoon te maken of een doekje te pakken en waar laat ik die pitjes, en dit en dat’ mij tegen. Herkenbaar?

Mandarijn pellen en als gezond tussendoortje eten
Herkenbaar? Je hebt fruit bij je onderweg, maar eet het niet vanwege het sap, de schillen, het gedoe?

Geen chocola meer in huis

Uiteraard is het slim om ultra-processed food niet in huis te hebben, dan kun je ook niet in de verleiding komen voor die reep chocola. Maar soms hebben we dat nog in huis van die keer dat we er wel voor kozen een uitzondering te maken of hebben we het gekregen in plaats van zelf gekocht.

Door het niet te kopen, tackelen we misschien de ongezonde keuze, maar zijn we niet zomaar overtuigd van die gezonde keuze (met dat mandarijnensap tot je ellebogen bijvoorbeeld). Hmm…

Niet wat niet, wel wat wel

Je kent mijn motto wel, toch? Niet wat niet, maar wel wat wel. Want als je wél fruit neemt, dan verklein je de kans op het ontwikkelen van chronische ziektes, krijg je vezels binnen, vitamines. En – en dit is dus de belangrijkste – neem je iets in plaats van die ongezonde keuze.

Als je de focus legt op die porties fruit, dan kun je dat mooi aan het einde van de dag afvinken. Hoppa, 2 keer gelukt. Misschien zelfs wel 300 gram! Yeah! Als je focust op wat je allemaal niet neemt, dan wordt het aan het einde van de dag misschien wel een hele lange lijst. Ik kon voor chocola gaan hier, taart daar, chips daar en ohja ik kon ook nog voor patat kiezen hier. Wedden dat je daar alleen maar meer trek van krijgt?

Keuze uit ongezonde chocola en gezond fruit, wat kies je en waarom
Het één voor het grijpen, niks meer aan doen. Het ander geeft wat werk en rotzooi. Zo makkelijk is het niet om te kiezen, terwijl je heel helder hebt wat beter is voor je.

Daarom: niet wat niet, wel wat wel. Maargoed. Dan weten we nu dat het handig is om als tussendoortje lekker fruit te nemen, maar hoe zorgen we ervoor dat we het dan ook daadwerkelijk opeten? Het verbaast je hopelijk niet, maar maaltijdplannen is het antwoord. Ik leg je uit waarom.

Maaltijdplannen om fruit daadwerkelijk te eten

Maaltijdplannen omvat heel veel. Het gaat van weten wat je lijf nodig heeft, tot boodschappen doen, etiketten lezen, rekening houden met houdbaarheid, goed bewaren, voor meerdere dagen koken en ga zo maar door. Op een overzichtelijke manier, snel en makkelijk de gezonde keuzes kunnen maken.

Als je meer fruit wilt eten, dan kun je het maaltijdplannen ook toepassen. Sommige tips liggen misschien erg voor de hand, maar ik heb dan ook nooit gezegd dat het hogere wiskunde is 😉

  • Koop fruit. Serieus? Is dat een tip? Jazeker. Daar waar we al zeiden dat het handig is niet te veel meuk in huis te hebben, is het op zich ook handig om wél fruit in huis te hebben, als je nu (nog) niet aan die 200 gram per dag komt. Voor hoeveel dagen koop je het en voor hoeveel personen? Door dat helder te hebben, koop je niet te veel en hoef je niets weg te gooien. Zorg voor variatie en kies voor seizoensfruit / lokaal fruit waar mogelijk.
  • Bewaar fruit op de juiste manier. Vers fruit, fruit dat niet verlept is, nodigt meer uit om het op te eten. Wat moet je eerst eten en wat kan nog even wachten? Sommige fruitsoorten bewaar je in de koelkast en andere in de fruitschaal.
  • Als je ‘s avonds tóch in de keuken staat, snijd dan meteen meerdere soorten fruit. Pel je mandarijnen, verwijder de schil van de meloen, haal dat klokhuis uit die appel of peer en snijd alles in blokjes. Pers er een citroentje over uit, doe er een schepje kaneel bij en klaar ben je. Eén keer snijplank pakken, één keer je handen (en misschien ellebogen) wassen. Fruitmix voor een aantal dagen is ready. Goed te bewaren in de koelkast en de eerstvolgende keer dat jij trek hebt, hoef je alleen nog maar een vork erbij te pakken. In de trein of achter je bureau; een bakje dat voor je klaar staat is altijd handiger. En als je het zelf maakt, is het velen malen goedkoper dan het (plastic) bakje dat je bij de AH to go haalt. Win win 😉
  • En zo zijn er nog veel meer concrete tips om je fruitinname te verhogen.
Fruitschaal met verschillende soorten fruit
Wat bewaar je waar en hoe zorg je ervoor dat alles vers blijft zodat het uitnodigt om te eten?

Zo makkelijk kom jij aan die 200 gram fruit

Rest mij eigenlijk nog maar één vraag voor vandaag: Welke & hoeveel fruit(soorten) ga jij vandaag inslaan & snijden, zodat je de rest van de week aan je portie fruit komt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *