Welke muesli is gezond en goedkoop?

+

10 soorten muesli vergeleken: verpakking, inhoud en prijs

Geschreven door:

Yaïra, stagiaire bij Een Vorkje Meeprikken

Het imago van Dorset – klopt het wel?

Lang kocht ik voor mijn ontbijt elke week een pak muesli van Dorset. De kartonnen verpakking, mooie kleurtjes, het zilveren en sierlijke lettertype en de veelbelovende woorden overtuigden mij dat bij Dorset hele coole mensen werken; dat ik goed voor mijn lichaam zorg en tegelijkertijd duurzaam ben. Klinkt goed toch? Maar is dit wel zo?

Ik weet beter, maar toch ben ik zo vatbaar voor de marketingstrategie. Elke keer trap ik er weer in. Koop ik wel de juiste? Het is tijd voor een onderzoek naar de muesli’s uit de supermarkt. Niet alleen mijn geliefde Dorset, maar allerlei verschillende soorten.

Dorset cereals. Muesli met cranberry cherry en almond smaak
De muesli van Dorset belandt altijd in mijn mandje. Ik denk er niet eens meer over na. Maar is het wel de goedkoopste, beste en gezondste?

Ranking – de supermarkt in voor onderzoek

In de Albert Heijn (mijn vaste supermarkt) neem ik 8 muesli- en 2 granolasoorten onder de loep. Ik maakte een ranking van de betreffende ontbijtgranen aan de hand van mijn bevindingen van verpakking, prijs en natuurlijk de inhoud. Met deze ranking creëer ik voor jou een handig overzicht van welk soort je wel of niet zou moeten kopen. En ik leg uitgebreid uit waarom.

Deze 10 pakken/zakken heb ik random uit het schap gevist. Zie jij jouw lievelings staan in de onderstaande lijst? Lees snel verder om erachter te komen wat ik heb ontdekt over jóuw muesli of granola.

9 soorten muesli en granola die in het supermarkt onderzoek zijn meegenomen
Deze 9 soorten muesli en granola zijn (naast Dorset) meegenomen in het supermarktonderzoek. Staat ‘jouw’ muesli erbij?

v.l.n.r.: ‘AH Granola noten’ / ‘Holie Granola kokos & cacao nibs’ / ‘Zonnatura Muesli, noten en zaden’ / ‘AH Noten Zaden Muesli’ / ‘AH geroosterde muesli sinaasappel-gember’ / ‘Smaakt Haverontbijt rozijn-abrikoos’ / ‘Eat Natural Ontbijtgranen met noten en zaden’ / ‘Bolletje krokante ontbijtgranen’ / ‘AH fruit & noten muesli’ 

Prijs – Welke is goedkoop en voordelig?

Als je voor het schap staat, kijk je naar verschillende dingen. Eén daarvan is bij mij vaak de prijs. Ik wil niet volkomen bankroet de supermarkt weer verlaten. Daarom checkte ik als eerst de prijzen van de muesli’s en granola.

In dit PDF-bestand kun je alle prijzen vinden per mueslisoort en dan zie je meteen welke als goedkoopste muesli bovenaan staat. Maar is het daadwerkelijk ook de voordeligste muesli? Aanrader om hem even te openen, dan weet je waar we het hieronder over hebben 😉

De prijzen in de tabel zijn gebaseerd op de prijzen die Albert Heijn hanteert, het kan zo zijn dat de prijzen van andere supermarkten afwijken of dat ze inmiddels iets zijn veranderd. In het schema onderscheid ik de kiloprijs en de prijs per verpakking van elkaar, niet elke verpakking heeft namelijk dezelfde inhoud. En dat bleek een heuselijk verschil te maken in de uitkomst.

Is het goedkoop of lijkt het goedkoop?

Het is toch zo gek dat de prijzen van veel ontbijtgranen eindigen op 99 cent. €3,99 lijkt toch goedkoper te zijn dan €4,00… terwijl het maar 0,01 cent scheelt! Slim bedacht van de Appie.

In de tabel zijn de muesli’s op prijs gerangschikt, van hoog naar laag. Dit heb ik aan de hand van de kiloprijs gedaan. Echter koop je niet alle muesli’s per kilo (behalve ‘AH fruit & noten’), de goedkoopste muesli per verpákking is de ‘AH geroosterde muesli sinaasappel-gember’. Die kost namelijk €1,85 voor 300 gram. Dat is bijna twee keer duurder dan de goedkoopste muesli per kilo. Als je dus alleen naar het bedrag op het prijskaartje kijkt, kom je flink bedrogen uit. Je ziet dat vergelijken zin heeft. 

Zitten hier goudsnippers in?

De duurste muesli per kilo is ‘Holie Granola kokos & cacao nibs’, bijna 2,5 keer duurder dan de goedkoopste muesli. Dat verschil is erg groot. Hoe ontstaat zo’n prijsverschil? Straks ga ik ook verder in op de inhoud, dus dan kun je lezen of er goudsnippers in de granola van Holie zitten. 

Goedkoopste uit het supermarktonderzoek

De muesli met de laagste prijs van dit onderzoek (€3,45 per kilo) is de AH fruit en noten muesli. Maar is dit ook de meest aantrekkelijke of het beste qua inhoud? Je leest het zo.

schap met muesli en granola in de supermarkt Albert Heijn
Is de prijs het eerste waar we naar kijken bij het kiezen van een muesli? En hoe zorgt de supermarkt ervoor dat je niet de goedkoopste zult pakken?

Verpakking – Welke doet aan goede marketing?

In de supermarkt heb ik alle verpakkingen uit het schap gehaald en van top tot teen bestudeerd. Wat zie ik? Wat staat er op en wat valt me op? Mijn bevindingen heb ik verwerkt in een tabel. De onderwerpen die aan bod komen, zijn: uiterlijk, tekst & claims, materiaal, structuur muesli en extra’s. 

Ik heb ze gerankt op basis van het uiterlijk, nummer 1 vond ik het mooist en 10 het minst. Welke pakken muesli zou ik uit de schappen pakken en waarom?

In dit PDF-bestand kun je alle details vinden per mueslisoort en dan zie je meteen welke als ‘beste’ muesli bovenaan staat. Maar is het daadwerkelijk ook goed qua inhoud? Of zijn het loze leuzen? Aanrader om hem even te openen, dan weet je waar we het hieronder over hebben 😉

Waar ik namelijk op let zijn de kleuren, originaliteit en waar ze voor staan.  Wat zetten zij op hun verpakkingen en wat stralen zij uit? Ik heb Dorset op nummer 1 staan, dit pak straalt zoveel goede vibes uit. Mooie kleurtjes en leuke teksten. Een tip voor de AH verpakking-ontwerpers, geef meer kleur aan de verpakkingen. Ze zijn zo suf en hebben saaie kleurtjes. Daarom staan ze helaas helemaal onderaan de lijst. 

Vegetarisch – is dat niet volkomen logisch?

Op enkele verpakkingen wordt vermeld dat het vegetarisch is. (Ja: In Nederland kun je op de verpakkingen een V-label keurmerk vinden voor vegetarische en veganistische producten). Opmerkelijk, omdat het hier nog eens extra in tekst wordt benadrukt… Het is toch vanzelfsprekend dat er geen uitgebakken spekjes in de muesli zitten? Is dit weer een mooie extra volzin waar je de verpakking mee kunt ‘opleuken’ en de klant kunt overhalen?

Duurzaamheid van de verpakking

Met het oog op duurzaamheid, staat op veel verpakkingen dat het afval bij plastic of karton hoort. We worden erop gewezen om onze afval te scheiden, daar word ik blij van!

Kinderontbijtgranen v.s. ‘gezonde’ granen voor volwassenen 

Het valt mij ook op dat de verpakkingen van muesli’s een stuk saaier zijn dan de cornflakes. De felle en schreeuwende kleuren van Kellogg’s moeten natuurlijk een andere doelgroep aanspreken dan de gezonde ontbijtgranen. De kleuren zijn vaak wat rustiger en het ontwerp eenvoudig. Word hiermee beweert dat mensen die gezond eten saai zijn? Wat mij betreft niet! Een leuk kleurtje op de verpakking van een muesli zou ik juist wel waarderen!

De teksten en claims die worden gebruikt om de consument over te halen om het product te kopen, zijn ontelbaar. Het barst van de veelbelovende woorden en wij trappen er allemaal in. Yes, ik ook.

Als ik in de supermarkt loop, dan pak ik het muesli pak Dorset, omdat zij een leuk imago uitstralen. Nu ik dit onderzoek aan het doen ben, merk ik dat ik volledig in de trucs van de supermarkt trap. Mijn eerste eyeopener was toen ik het boek las van Teun van de Keuken, daarin vertelt hij dat de supermarkt ons beïnvloedt met muziek, indeling van de schappen en zelfs het licht. En daar komen nu alle claims en verpakkingdesigns bij. Hoe overleven we die supermarkt nog en blijven we het idee houden dat we zélf controle hebben over wat we kopen?

Claims – kloppen ze of nemen ze ons in het ootje?

Laat je niet misleiden, hieronder lees je wat deze claims inhouden en waar een product aan moet voldoen om die claim toe te eigenen. De claims die op de verpakkingen van de muesli’s uit het onderzoek staan, heb ik hieronder genoteerd plus een korte toelichting.

Zonder toegevoegde suikers: “Aan het product zijn geen suikers of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte levensmiddelen toegevoegd. Bij een levensmiddel dat van nature suikers bevat, moet op het etiket staan: Dit product bevat van nature aanwezige suiker” -> 0% suiker toegevoegd betekent dus NIET geen suiker! 

Bron van eiwitten: “Minimaal 12% van de energie in het levensmiddel bestaat uit eiwitten” -> Je kunt er niet van uitgaan dat wanneer een product een bron van eiwitten is, dat het product genoeg eiwitten bevat voor heel de dag. Eet daarom elke dag gevarieerd!

Vezelrijk: “Het vezelgehalte van het product is minimaal 6 gram/100 gram of 3 gram/100 kcal” -> Vezels zijn erg belangrijk en daarom ben ik snel geneigd om een product uit het schap te trekken waar vezelrijk op staat, maar ook hier geldt weer dat je meerdere producten moet consumeren om aan genoeg vezels te komen. In een portie ‘vezelrijke’ muesli zitten namelijk gemiddeld maar 4 gram vezels en op een dag wordt 30-40 gram aanbevolen. Dat red je dus nooit met 1 portie muesli!

Schreeuwende verpakkingen – wie krijgt de meeste aandacht?

Als ik even snel boodschappen ga doen, grijp ik deze altijd uit het schap. Dit is de verpakking die er voor mij het meeste uitspringt. Die kleuren, die look en feel! Namelijk Dorset Cereals! Wellicht gaat jouw voorkeur uit naar een heel ander ontwerp. Maar de donkerpaarse verpakking met zilveren letters vind ik persoonlijk het mooist.

Op de verpakking staan een heleboel claims, namelijk: “0% toegevoegde suiker”, “bron van proteïne” en “rijk aan vezels”! Naast het merk en de inhoud staat er ook: “with tasty toasted cereals & juicy raisins”, ik ben verkocht! Sappige rozijnen mmm!

Daarnaast zijn ze ook nog eens “honest, tasty and real”. Dat ze tasty zijn kan ik beamen, maar waarom noemen ze zichzelf ‘honest and real’? Daar staat niks over op de achterkant, maar ze leggen op de website uit wie ze zijn en waar ze voor staan. Een mooi verhaal. Een mooie verpakking. Maar heeft het ook een mooie inhoud; is het ook daadwerkelijk gezond?

schap met granola en muesli in de supermarkt Albert Heijn
Als de prijs ons niet verleid, dan is het wel de verpakking van de muesli en granola. Maar welke is nu daadwerkelijk het gezondst voor ons?

Inhoud – Welke muesli kan ik het beste kopen voor mijn gezondheid?

Na de prijs en verpakking, komt het uiteindelijk neer op de inhoud. Waarom zorgt de supermarkt mij te misleiden met de prijs en de verpakking? Is de inhoud misschien om te huilen? Welke muesli of granola is het gezondst? Of is het allemaal totaal niet gezond? Ook deze bevindingen heb ik weer verwerkt in een tabel. 

De ingrediënten, calorieën, vetten, suikers, vezels, eiwitten en koolhydraten heb ik hierin verwerkt. Daarnaast heb ik de portiegrootte volgens de verpakking vermeld en of de referentie-inname erbij staat. De referentie-innames zijn wettelijk vastgelegde richtwaarden voor een gebalanceerd voedingspatroon. Het geeft aan hoeveel energie, voedingsstoffen, vitamines en mineralen een gemiddelde volwassene per dag nodig heeft of wat maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon.

Op de achterkant van de verpakking vind je de ingrediëntenlijst. In deze lijst staan de grondstoffen waarmee het levensmiddel is gemaakt. Het ingrediënt dat het meest in de muesli zit, staat vooraan. Het product dat er het minst inzit staat achteraan. Meer over etiketten lezen, vind je op de website van het Voedingscentrum

In dit PDF-bestand kun je alle details over de inhoud vinden per mueslisoort en dan zie je meteen welke het meeste vezels bevat. Maar is dit toevallig ook de muesli met de meeste suiker? Aanrader om hem even te openen, dan weet je waar we het hieronder over hebben 😉

Ranking inhoud – vezels, suiker en andere bijzondere bevindingen

Aan de hand van mijn bevindingen rank ik de muesli’s van 1 tot 10. Nummer 1 scoort het best en 10 het slechtst. Met weinig verzadigde vetten, laag in suiker, vezelrijk, 10% noten en 10% pitten scoort de muesli met noten en zaden van de AH het hoogst. 

Daarnaast is deze super betaalbaar! Hij is wel een beetje saai, maar doe er zelf dan lekker kaneel of vers fruit of bij! Als laatst is geëindigd de Granola van AH vanwege het hoge suikergehalte, verzadigde vetten en de granola bevat op twee mueslisoorten na de minste vezels. De granola is betaalbaar maar weegt niet op tegen de nadelen.

Gedroogd fruit – lekker of verantwoord?

De muesli van Smaakt is biologisch en zij vermelden dat de producten worden geproduceerd met aandacht en liefde voor mens, dier en natuur. Dat is lief van Smaakt. Per 100 gram bevatten deze granen 17 gram suiker. De muesli bevat wel 28 g per 100 g rozijnen en gedroogde abrikozenstukjes. Dus vandaar het suikergehalte van 17 gram per 100 gram. Gedroogd fruit valt in de Schijf van 5, maar beperk het tot maximaal een handje per dag.

Een portie van 40 gram bevat omgerekend 11,2 gram rozijnen en gedroogde abrikozenstukjes en een handje gedroogd fruit weegt ongeveer 15 gram. Het is helemaal de-schijf-van-5-verantwoord! Mits we ons aan die portiegrootte hóuden natuurlijk… 😉

Goud- of kokossnippers in deze granola? 

De duurste muesli is ‘Holie Granola’, bijna 2,5 keer duurder dan de goedkoopste muesli. Dat verschil is erg groot. Hoe ontstaat zo’n prijsverschil? Om erachter te komen of er goudsnippers in de granola zit van Holie, heb ik goed gekeken naar de ingrediëntenlijst. De granola bestaat voor 69% uit havervlokken, gerstvlokken en speltvlokken en er zit maar 5% aan cacao nibs en 8% kokossnippers in. Geen goudsnippers, maar kokossnippers!

Het percentage noten in een noten-muesli

De muesli met de laagste prijs van dit onderzoek (€ 3,45 per kilo) is de ‘AH fruit en noten muesli’. De muesli bestaat voor 31% uit gedroogd fruit en 1% amandel, 1% hazelnoot en 1% pecannoot. Dat is heel veel gedroogd fruit en niet zoveel noten. Jammer dat de naam van de muesli wel suggereert dat er noten in zitten. Maar wettelijk gezien doet de AH niks verkeerd want er zit toch 3 gram noten in per 100 gram… De prijs die wordt gevraagd voor de muesli is wel erg gunstig.

Bron van suiker – is dit het eind van Dorset?

Ik voelde de bui al hangen… 31 gram suiker per 100 gram. Om te huilen! Mijn lievelings muesli Dorset is een bron van suiker. Thank you, next! De boosdoener is gedroogd fruit, in deze muesli zit per 100 g 36 gram gedroogd fruit. Opvallend is dat er bij staat dat de cranberries gedroogd en gezoet zijn. Aha suiker dus (waarschijnlijk zijn de cranberries gezoet met siroop of een laagje suiker, staat helaas niet in de ingrediëntenlijst)! Een handje gedroogd fruit red je makkelijk met een portie muesli van 40 gram, maar dat betekent wel 12,4 gram suiker!

Hoeveel weegt jouw portie muesli?

Weet jij wat de grootte is van jouw portie muesli? Ik namelijk niet. Ik mik gewoon een lekkere hoeveelheid in mijn schaaltje, maar dat heb ik nog nooit afgewogen. Op de verpakkingen worden de kcal niet alleen per 100 gram weergegeven, maar ook per portie. Dat is heel handig als jouw portie exact 40, 45 of 50 gram is. Tip van mij aan jou is: weeg eens de hoeveelheid af die je normaal in je kom doet. Zit je goed? Wijkt het erg af van de referentie? Pas het dan aan en dan weet je vanaf dat moment dat je goed bezig bent!

Minder suiker, minder lekker?

De muesli met de minste suiker is die van de AH, namelijk ‘AH noten zaden muesli’. Deze muesli bevat weinig suiker, omdat het alleen uit havervlokken, noten (10%) en pitten (10%) bestaat. Geen gedroogd fruit! Dat maakt de muesli helaas minder zoet, maar je kunt de muesli zoeter maken met vers fruit! SWEET!

De muesli met de minste suiker die daarop volgt is de Granola van Holie, met maar 1,7 gram suiker per 100 gram. HOLIE GRANOLIE. Granola verdient veel meer credit dan ik ze in eerste instantie had gegeven. Het geheim van Holie is dat ze de granen knapperig in de oven roosteren; zonder suiker! Ik geloof er Holie in dat deze granola een aanwinst is voor mijn ontbijt 😉

Opgelet: vet!

Maar wanneer alles perfect lijkt te zijn, ben ik toch iets tegengekomen in de ingrediëntenlijst wat niet zo pluis is. VET! Van alle mueslisoorten bevat de Holie granola de meeste verzadigde vetten. En ik denk al te weten waarom…van de 100 gram zit er 8 gram aan kokossnippers in.

Kokos is a big no-no, kokosvet bevat het meeste verzadigde vet van alle vet- en oliesoorten. Wat zijn verzadigde vetten nou ook alweer? Dat lees je terug in mijn eerste blog die toegewijd is aan de vetten

Wat vindt de diëtist nou werkelijk van muesli’s en granola’s?

Kies bij voorkeur voor een 100% volkorenproduct met veel vezels, zonder (toegevoegd suiker) en ook zonder gedroogd fruit: dat is een gezondere keuze. Laat je niet verleiden door de misleidende claims en mooie verpakkingen, want die cruesli, krokante of crunchy muesli, supermarktgranola zijn een minder gezonde keuzes dan wanneer je ze zelf maakt. 

Muesli maak je heel gemakkelijk zelf met je favoriete ingrediënten. Zo laat I am a foodie heel goed zien in dit boek hoe je zelf een gezonde granola of muesli maakt. Mix & Match volkorengranen (gerst, boekweit, tarwe, spelt, quinoa, rogge en haver) met melk, yoghurt of kwark, vers fruit en noten of pitten, en je hebt binnen 5 minuten een heerlijk ontbijt! Je kunt er ook voor kiezen een goede granola bij I am a foodie te kopen. “Gewoon een verantwoorde granola die bijzonder is om alles wat er (niet) in zit.” Voor 350 gram betaal je €3,99 en de prijs is iets aan de hogere kant. Uiteindelijk is de prijs niet altijd leidend, maar de inhoud is wat belangrijk is!

Conclusie van het onderzoek

Je kunt op veel punten letten bij het maken van een keuze. Vaak zijn we gewend aan een bepaald merk of soort, zoals ik. Pas toen ik startte met deze stage en wat vaker bewust in de supermarkt liep, kreeg ik in de gaten waar ik mijn keuzes op baseer. Vaak is het gewoonte, haast, marketing en aanbiedingen. Ga ik daar even af als toekomstig diëtist…

Natuurlijk is het belangrijk om je bewust te zijn van de prijs en is het ook wel fijn dat hetgeen dat je gaat eten er een beetje smakelijk uitziet. Maar wat naar mijn mening het állerbelangrijkste is, is dat je weet wat je eet.

Wat gaat er door jouw yoghurt / melk in de ochtend en wat doet dat met jouw lijf? Knap je daadwerkelijk op van die granola die er zo ‘lekker biologisch en verantwoord’ uitziet? Of krijg je er alleen maar een flinke dip van? Haal je met dat pak dat jij altijd kiest, daadwerkelijk je vezelinname voor de dag? En draagt hetgeen dat je eet dus bij aan een goede darmgezondheid? Vragen die je je eerder misschien niet afvroeg, maar hopelijk ben je door dit supermarktonderzoek weer een stuk wijzer.

Door echt een antwoord te kunnen geven op de vraag welke muesli uit de supermarkt het gezondst is, moet ik de stage wat verlengen en ALLES uit de schappen trekken. Ik denk dat ik toch liever van mijn welverdiende zomervakantie ga genieten 😉 Je hebt nu handvaten om jouw ontbijtgranen onder de loep te nemen en dat raad ik je dus ook van harte aan. Wat de beste oplossing is om te weten wat je eet & zeker te zijn dat je goed bezig bent? Maak het zelf! Niks is makkelijker.

Zelf een snel & voedzaam ontbijt maken

Dus heb je zin om te kokkerellen, dan heb ik twee knallers van een recepten. Omdat we bij Een Vorkje Meeprikken niet graag het wiel opnieuw uitvinden, maar jou wél graag wijzen op goede oplossingen van collega’s, deel ik vandaag een recept met je.

De muesli is naar recept van bovengenoemde voedingsexperts. De varianten heb ik zelf bedacht en oh wat is het lekker. En dus ook nog eens ontzettend snel gemaakt. Ik kan mijn nieuwe week weer starten met een voorraad gezonde muesli!

twee borden met muesli en vers fruit naar recept van I am a foodie
De een gaat misschien liever voor aardbeien & cacao, de ander voor ananas en gember. Eén ding is duidelijk: het is allemaal lekker met deze zelfgemaakte, snelle muesli!

Claudia kan nog veel meer voor jou betekenen

Wil je nu graag nóg meer weten over de (gezonde) keuzes die je maakt, hoe je de supermarkt overleeft en vooral hoe je dat ook nog in je week gepland krijgt? Plan eens een gratis sessie in met Claudia of stuur haar een berichtje. Zonder veel gedoe en fluitend de zomer door. Niet te lang in de keuken, wel gezond eten. Hoe klinkt dat? Ze helpt je met veel plezier. Met haar praktische aanpak en handige tips helpt ze je alles helder te zien & te begrijpen. Want dat die voedingswereld ingewikkeld is, dat kan ik beamen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *