Peulvruchten weer sexy maken

Kidneybonen, kikkererwten, witte bonen, black eyed beans, sojabonen in schaaltjes
+

Vandaag éigenlijk heel weinig informatie van mijn kant. En dan tóch weer een blog online. Wat daar allemaal in staat? Een hoop vragen. Aan jou. Ik wil graag wat nieuws ontwikkelen, maar dan ‘moet’ ik natuurlijk wel weten waar ik jullie allemaal mee kan helpen. Geen spannende dingen hoor 😉 Maar vooral de uitdagingen die jij ervaart. Uitdagingen bij het op het menu zetten van bonen & peulvruchten.

Kidneybonen, kikkererwten, witte bonen, black eyed beans, sojabonen in schaaltjes
Hoe maak je bonen en peulvruchten weer sexy?

On-sexy weer sexy maken

Nu ik dit typ denk ik zelf al: “Jemig, wat een on-sexy onderwerp voor de vrijdag. Zelfs de foto is boring, ondanks alle variatie en kleurtjes.” Maargoed, toch zouden we het vaker moeten eten (voor het milieu en onze eigen gezondheid) en moeten willen eten, want wat kan het lékker zijn!

Peulvruchten voor het milieu

Eerder liet ik je al weten dat je je eiwitten niet alleen uit vlees hoeft te halen. Er is zoveel meer dan vlees. Veel levensmiddelen bevatten eiwit en genoeg eiwit eten is belangrijk voor een goede gezondheid.

In het kader van duurzaamheid, wordt tegenwoordig steeds meer gehamerd op het minderen van vlees. Dat je dan naar de bewerkte vleesvervangers wordt geloosd, is niet per se nodig. Je kunt alle stoffen die je nodig hebt, ook uit pure producten halen.

Bonen, linzen en peulvruchten zijn niet alleen gezonder dan vlees, maar ook beter voor het milieu. 1 kilo peulvruchten heeft slechts 400 liter water nodig, 1 kilo vlees heeft 7.382 liter water nodig. In vergelijking met granen hebben peulvruchten minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig.

Peulvruchten voor je gezondheid

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, bonen, noten en paddenstoelen. Afwisseling is altijd the key en bij eiwitten is het belangrijk om alle essentiële stoffen binnen te krijgen.

Laat je wat vaker vlees staan en las je weleens Meatless Monday in, dan is dat hartstikke top! Plantaardig eten is goed, maar met groenten kun je het eiwit uit dierlijke producten niet volledig vervangen. Peulvruchten, linzen & bonen doen dit wel. Ze bevatten net als dierlijke producten ijzer, eiwitten en B-vitamines, waardoor het een goede vleesvervanger is. En daarbij bevatten ze weinig verzadigd vet in vergelijking met vlees.

Het zijn dus niet alleen goede vleesvervangers, ze zijn ook nog eens beter voor het milieu én goedkoop.

En dan nu die bonen nog lekker maken

En dan ben je misschien al overtuigd van alle voordelen, maar wellicht blijf je dan steken bij het praktische gedeelte. Welke kies ik? Waar combineer ik het mee? Hoe vul ik het gat op op mijn aardappelen-groente-vlees bord? Moet ik voor blik of gedroogd gaan? Hoe zorg ik ervoor dat ze minder melig zijn?

Alles samengevat in een e-book

Mijn uitdaging is dus om de peulvruchten wat sexier te maken. Tja, iemand moet het doen 😉 En aan jou dus alle ins en outs, recepten, tips, fijne trucjes etc. door te geven. Alles samengevat in één e-book. In ruil daarvoor? Jouw feedback!

Hierboven al wat vragen waarvan ik me kan voorstellen dat je die hebt. Maar waarschijnlijk spelen er heeeul veel andere dingen, waarom jij nog niet wekelijks peulvruchten op het menu hebt staan. Wat houd jóu tegen? Wat wil jíj weten? Ik hoor het super graag, dan kan ik dat allemaal verwerken tijdens het ontwikkelen van mijn e-book. Van kleine tot grote zaken, alles mag je doorspelen!

Reactie kun je hier onder de blog kwijt, onder de post op Instagram of Facebook in een gratis sessie op Twitter, in een privé bericht, of appje, of mailtje, of een brief.. Ik ben ontzettend blij met alle vormen 😉 Alvast: meeega bedankt!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *