Eiwitrijke voeding is zoveel meer dan vlees

Achter de schermen bij opnames voor Home Made Chefs
+

Dat gisteren een zeer dubbele dag was, dat is een feit. Wellicht heb je al gezien dat ik gisteren in de keuken stond van Danny Jansen voor de opnames van Home Made Chefs. Precies op hetzelfde moment onderging mijn moeder haar eerste chemokuur. Beide super spannend, nieuw en zonder teveel verwachtingen het diepe in. Dat deze twee gebeurtenissen nóg meer met elkaar gemeen hebben, vertel ik je hier.

Vegetarisch recept voor Home Made Chefs

Een oproep voor het nieuwe platform kwam voorbij via een tip van mijn naamgenoot. “Dat is echt wat voor jou!” Daar had ze ongelofelijk gelijk in, dus een filmpje met motivatie ging meteen de deur uit. Super leuk dus dat ik werd uitgenodigd voor de screentest bij Home Made Chefs. Het lekkerste kanaal met filmpjes & foto’s met makkelijke en snelle recepten.

Dat in de oproep vernoemd werd dat ze op zoek waren naar iemand die simpele, vegetarische gerechten wil koken, sprak me dan ook meteen aan. Ik vind het zó leuk om te laten zien wat je allemaal kunt met peulvruchten, noten en andere plantaardige eiwitbronnen! En dat het dan ook nog heel smakelijk kan worden, laat ik iedereen met alle liefde zien!

Op mijn gemak in de keuken

Ondanks dat het dus (in 2 opzichten) een spannende dag was, voelde ik me al gauw op mijn gemak in de keuken van Danny. Nu is dit over het algemeen natuurlijk wel zo; ik voel me altijd het meest thuis in de keuken. Maar in dit geval was het inclusief twee camera’s & grote lampen op mijn neus. Misschien kwam het door het tropische tintje op de achtergrond of de reden waarom ik precies dít gerecht kookte, ik weet het niet. Ik kon lekker mijn ding doen en ben trots op het eindresultaat.

Hoe het échte eindresultaat zal zijn – het filmpje – dat weet ik natuurlijk nog niet. Binnenkort komt deze online en dan zal ik hem uiteraard met jullie delen. Ook al zal het vast gek zijn om mezelf daar bezig te zien, haha! Hoe dan ook: vandaag alvast een voorproefje 😉 Ik maakte wortel-noodles met notendressing.

Zie me stralen met het eindresultaat: een heerlijk eiwitrijk en vegetarisch gerecht
Zie me stralen met het eindresultaat: een heerlijk eiwitrijk en vegetarisch gerecht

Eiwitrijke voeding, hoe zit het?

Veel levensmiddelen bevatten eiwit en genoeg eiwit eten is belangrijk voor een goede gezondheid. Weefsels in het lichaam zijn opgebouwd uit cellen. Alle cellen bevatten eiwit, bijvoorbeeld spieren en organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed.

Er is eiwit nodig voor nieuwe cellen (kinderen in de groei en aanmaak borstvoeding) en voor bestaande cellen. Die vernieuwen zich namelijk steeds. Daarbij breekt het lichaam eiwit af om dit door nieuw eiwit te vervangen. Daarnaast verliest het lichaam steeds kleine hoeveelheden eiwit met haren, nagels, huidschilfers, zweet en urine. Dit moet steeds worden aangevuld. 

Eiwitten zijn ook betrokken bij veel regelprocessen in het lichaam. Zo zijn alle enzymen eiwitten. Enzymen zetten allerlei stoffen in het lichaam om in andere, zoals bij de spijsvertering. Het lichaam breekt eiwit uit voedsel af tot afzonderlijke aminozuren. Dat gebeurt met behulp van enzymen in de maag en de dunne darm. De aminozuren die bij de vertering in de dunne darm zijn vrijgemaakt worden door de darm opgenomen en via het bloed naar de lever en andere weefsels getransporteerd. Ze worden dan gebruikt voor de aanmaak van lichaamseiwit.

Verder helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden.

Plantaardige eiwitten, er is meer dan vlees

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Het is heel belangrijk om de eiwitten uit verschillende bronnen te halen. Zo bevatten peulvruchten niet voldoende van alles, maar wanneer je daarnaast voldoende granen eet, krijg je wel voldoende binnen. Afwisseling is altijd the key en bij eiwitten is het belangrijk om alle essentiële stoffen binnen te krijgen.

En om even een rekenvoorbeeld te geven. Een kipfilet van 100 g. bevat zo’n 20 g. eiwit. Overigens zit daar 0 vezels in. In dit gerecht zit totaal 18,5 g. eiwit. Vooral uit de erwten, cashewnoten, yoghurt, snijbonen en tahin. Daarbij is dit gerecht vezelrijk, omdat het meer dan 15 g. vezels bevat! En als je er dan vanuit gaat dat een ‘gemiddeld’ persoon van 70 kg zo’n 56 g. eiwit per dag nodig heeft (=0,8 * kg lichaamsgewicht), zie je dat je hiermee dus al goed op weg bent!

En in het kader van duurzaamheid en gezondheid, wordt tegenwoordig steeds meer gehamerd op het minderen van vlees. Dat je dan naar de bewerkte vleesvervangers wordt geloosd, is niet per se nodig. Je kunt alle stoffen die je nodig hebt, ook uit pure producten halen. Dat zie je hier maar weer. En met een ei erbij, voeg je er zo weer 7 g. extra eiwitten aan toe!

Ingrediënten van dit gerecht. Veel kleur maakt alles wat vrolijker.
Ingrediënten van dit gerecht. Veel kleur maakt alles wat vrolijker.

Door eiwitrijk in goede conditie blijven

Als voorbereiding op de chemokuur heeft mijn moeder zich goed verdiept in voeding. Verder is ze gezond en het belang van een goede conditie ziet ze in. Dat eiwitrijke voeding daarbij hoort, heeft ze o.a. via de diëtist van het ziekenhuis gehoord en wilde ze graag meer over weten.

Samen hebben we de tips & tricks doorgenomen. Waar moet je op letten? Wat is handig? Hoe kun je producten vergelijken? Wat doe je met ingrediënten die iets te vullend zijn? Hoe kun je berekenen of je de aanbeveling haalt?

Dit gerecht past heel erg prima bij haar nieuwe voedingsplan. Door een gekookt of gebakken eitje toe te voegen, heb je meteen weer wat extra eiwitten binnen. En juist in de periodes dat ze vooral rustig aan moet doen en moet bijkomen, is het fijn om zulke snelle gerechten op tafel te kunnen toveren. En onder het mom van ‘het beste er van maken’, geeft zo’n kleurrijk bord ook een positief tintje.

Nu wist mijn moeder mij wel te vinden 😉 Maar weet jij mij al te vinden met jouw voedingsvragen?

Dit gerecht is meer dan een kleurrijk geheel.. Eiwitrijk en precies de juiste hoeveelheden van alle fijne ingrediënten.
Dit gerecht is meer dan een kleurrijk geheel.. Eiwitrijk en precies de juiste hoeveelheden van alle fijne ingrediënten.

Maar het beste maken van die chemo

Na de opnames bij Danny, reed ik door naar het ziekenhuis en op bezoek bij mijn moeder. Natuurlijk was er niks leuks aan. Maar dat mijn ouders ‘er maar het beste van maken’, dat maakt het toch iets fijner. Mijn moeder gaat er open in en heeft een goede instelling. Niet te veel focussen op de enge verhalen van anderen, want “zij is weer iemand anders en reageert vast ook weer anders”. Wat natuurlijk weer erg knap & bewonderenswaardig is!

En dat je alle spanningen een beetje weg kunt lachen, is in zo’n situatie ook wel erg fijn. Zo had de kamergenote van mijn moeder wat last van gas en ging naar eigen zeggen “schietend de kamer uit”. Haha!

Waar heb jij laatst om gelachen, ook al was het in de situatie misschien een beetje ongepast?

Op de hoogte blijven

Wil je wekelijks alle nieuwtjes lezen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en heb als eerste een kijkje in de keuken van Een Vorkje Meeprikken! Krijg je meteen 3 GRATIS tips van mij cadeau om vandaag nog met een gezondere leefstijl te starten!

En volg jij mij al op Instagram , Twitter en Facebook ?

Check snel hoe je dit lekkere recept kunt maken!
Check snel hoe je dit lekkere recept kunt maken!

Check snel hoe je deze wortel noodles met notendressing zelf kunt maken!

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *