Avocado’s zijn VET lekker

Een gezond recept voor romige pasta. En binnen een kwartier op tafel!
+

Verleidingen in de supermarkt weerstaan; zelfs moeilijk voor de diëtist

Geschreven door:

Yaïra, stagiaire bij Een Vorkje Meeprikken

Bij binnenkomst in de Albert Heijn struikel ik over de donuts, muffins, appelflappen en hè verse pizza’s?! Ja pizza’s, ‘vers’ uit de oven. De Appie XL is recent geopend na een grote verbouwing en nog vóór de winkelmandjes is er een café met allemaal lekkers.

Een slimme marketingtruc van de AH om alle hongerige klanten naar hun café te lokken. Dat we onbewust enorm worden beïnvloed in de supermarkt met muziek, indeling van de schappen en zelfs het licht, beschrijft Teun van de Keuken heel goed in zijn nieuwe boek. Zo word ik enthousiast begroet door een vrolijke medewerkster achter de toonbank met een grappig papieren hoedje op. 

Nou vooruit dan, doe maar één cappuccino! Waarna ik meteen de vraag krijg of ik er nog wat lekkers bij lust. Ik lust er ongetwijfeld wat lekkers bij! Na een lange dag en hele erge honger wil ik mezelf het liefst belonen met wat lekkers! 

Maar ik schudde standvastig nee. Gewapend met mijn kennis over voeding heb ik de verleiding van de kaasbroodjes en pizza’s kunnen weerstaan. Het gevoel van verzadiging door de ongezonde snacks is tenslotte maar van korte duur, dus ik ga met mijn winkelmandje op jacht naar wat gezond lekkers! Dan heb ik ook de rest van de avond een goed gevoel over mijn keuzes, in plaats van kortstondige voldoening.

De foto hierboven geeft exact mijn drang naar eten na een lange dag weer. FASTFOOD pronkend op de voorgrond en achterin, vaag in de verte, groente en fruit. Ontzettend moeilijk om niet verleid te worden als dit voor je neus ligt natuurlijk!
De foto hierboven geeft exact mijn drang naar eten na een lange dag weer. FASTFOOD pronkend op de voorgrond en achterin, vaag in de verte, groente en fruit. Ontzettend moeilijk om niet verleid te worden als dit voor je neus ligt natuurlijk!

Voel jij ook altijd aan je avocado of hij rijp is? 

Ik loop naar de kleurrijke en overvolle groente- en fruitafdeling, waar ik stil blijf staan bij de avocado’s. En ja, ik geef het toe: ik ben een ongewenste avocado-betaster. Om de rijpheid te checken, knijp ik zachtjes in alle avocado’s die er liggen. Ook weet ik dat ik dat bij de Eetrijpe avocado’s niet hoef te doen, maar ik geef stiekem toe: het zit nog een beetje in mijn systeem 😉 

Van die mooie groene avocado schijfjes die je op vele Food Posts op Instagram voorbij ziet komen, dat wil ik ook! Vrolijk word ik er van als het bord knalt van de kleuren! Eten doen we tenslotte ook met onze ogen! 🙂 Vergeet dus de ongezellige, bruine tinten van appelflappen en saucijzenbroodjes en gooi je winkelmandje vol met avocado’s!

Als ongewenste avocado-betaster, test ik de rijpheid en knijp ik zachtjes in alle avocado’s die er liggen
Als ongewenste avocado-betaster, test ik de rijpheid en knijp ik zachtjes in alle avocado’s die er liggen

Een avocado en een saucijzenbroodje hebben meer overeenkomsten dan we denken 

Wist je dat een saucijzenbroodje net zoveel vet bevat als een avocado? Nu hoor ik je denken: “Waarom moet ik dan die avocado’s inslaan?” Want als je alleen op de calorieën let, kun je net zo goed een saucijzenbroodje eten… Toch? Het antwoord zit in het verschil in het soort vet waaruit de twee producten bestaan. 

What the heck is glycerol?

Vet is een verbinding van glycerol en 3 vetzuren. Deze verbinding vormt een energiebron en levert per gram 9 kilocalorieën aan energie. Andere energiebronnen die calorieën leveren, zijn koolhydraten, eiwitten en alcohol. Allemaal weer heel anders (biochemisch) opgebouwd – daarover een andere keer meer. Vandaag focus ik vooral even op de calorieën uit vet. Bij voedingsadvies wordt tegenwoordig echter minder vaak gelet op de hoeveelheid vet, maar op het sóórt vet.

Er zijn namelijk verschillende soorten vetzuren: verzadigde en onverzadigde (enkelvoudig en meervoudig) vetzuren, zoals je misschien weleens eerder gehoord hebt. Verzadigde vetzuren komen vooral voor in dierlijke producten en onverzadigde vetzuren vooral in plantaardige producten. 

Zoals bij veel dingen in het leven zijn er ook hier uitzonderingen: vette vis bevat juist veel onverzadigde vetzuren terwijl kokosvet, cacaoboter en palmolie veel verzadigde vetzuren bevatten. 

Vetarm dieet is passé

In de laatste jaren zijn diëten steeds meer gericht op gezondheid waar in het verleden het vetarm eten een enorme hype was. Gelukkig is die hype voorbij, want een vetarm dieet is absoluut geen gebalanceerd voedingspatroon. 

Daarnaast dragen vetten bij aan de opname van de vet-oplosbare vitamines A, D, E en K. Bij een vetarme voedingspatroon kan de voorziening van deze vitamines in gevaar komen. 

Let wel op het soort vet dat je nuttigt. Verzadigde vetten vergroten namelijk de kans op hart- en vaatziekten, waar onverzadigde vetten juist een bloeddrukverlagende werking hebben en daarom de kans op een beroerte en op overlijden door hartziekten verlagen. 

Wees lief voor jezelf, kies de juiste soorten vet

Ik zal even terug komen op de vraag waarom je avocado’s de volgende keer op je boodschappenlijst moet zetten.

Het vervangen van een saucijzenbroodje door een avocado levert een positieve bijdrage aan jouw gezondheid door het verlagen van het zogeheten LDL-cholesterol, want bij teveel LDL-cholesterol blijft het plakken in de binnenwand van de bloedvaten. De bloedvaten slibben daardoor langzaam dicht, waardoor het bloed er minder goed doorheen kan stromen. Op deze manier kan een te hoog LDL-cholesterol bijdragen aan het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Om de kans op deze ziektes te verlagen, is het dus van belang producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet. En je raadt het al: alle ‘snelle’ snacks zitten boordevol ongezonde vetten. 

Andere voedingsmiddelen die juist rijk zijn aan onverzadigde vetzuren zijn vette vis, lijnzaad(olie) en walnoten(olie). Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld makreel, zalm, haring, sardines en forel. Ook witte (magere) vis bevat visvetzuren, maar minder dan de vette vissoorten.

Wat zijn snelle manieren om van verzadigd naar onverzadigd vet over te stappen? 

  • Vervang harde bakboter en kokosolie door olijfolie;
  • Eet in plaats van een bakje chips een handje ongebrande en ongezouten noten;
  • Vervang vet vlees zoals burgers, worsten en slavinken door vette vis zoals zalm en makreel;
  • Vervang chocoladepasta of hagelslag op brood door pindakaas; liefst de 100% pindavariant, zonder toevoegingen zoals suiker en zout;
  • Leg eens olijven op je borrelplankje in plaats van plakjes worst en kaas;
  • Beleg je boterham eens met wat plakjes avocado en gemalen peper

Moet jij vandaag nog boodschappen doen? Wees lief voor je lichaam en loop snel voorbij de snackafdeling richting de groente- en fruitafdeling. Hieronder vind je een gezond recept, dat bovenal mega lekker is én supersnel klaar! Want binnen 15 minuten staat dit heerlijke en kleurrijke bord op tafel!

Op de hoogte blijven

Wil je wekelijks alle nieuwtjes lezen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en heb als eerste een kijkje in de keuken van Een Vorkje Meeprikken! Krijg je meteen 3 GRATIS tips van mij cadeau om vandaag nog met een gezondere leefstijl te starten!

En volg jij mij al op Instagram , Twitter en Facebook ?

5 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *