Eetwissel: Wat is een goed alternatief voor kaas?

Hoe kan ik mijn kaas vervangen door iets gezonders?
+

Je kunt veel zeggen over het Voedingscentrum. Echt heel veel. De website van Het Voedingscentrum en campagne ‘De Schijf van Vijf’ is bij maar liefst 90% van de Nederlanders bekend. En wellicht heeft ook 90% van Nederland er een mening over. Zo ook ik 😉 Nu zul je je wel afvragen, waarom raad jij het Voedingscentrum aan? Ze zeggen toch veel gekke dingen?! En wat is die Eetwissel nu precies? Ik leg het je uit.

Waarom de Eetwissel een goede stap is

Ken je de nieuwe campagne al? De Eetwissel, van het Voedingscentrum? Misschien heb je het op tv, Facebook of ergens anders voorbij zien komen.

Het Voedingscentrum:

Je moet gezonder eten.
Dat weet je en hoeft niemand je te vertellen.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Er wordt van alles geroepen:
De een zegt dit, de ander dat.
Wat moet je nog geloven?
Nederland, laat je niet gek maken!
Er is geen instant oplossing.
Gezond eten is best een uitdaging; voor iedereen.
Het zit ‘m in je gewoontes.
Die pas je niet 1-2-3 aan.
Want grote veranderingen hou je moeilijker vol.
Zet daarom kleine stapjes.
Maak eetwissels binnen wat je nu al eet.
Bij elke wissel zorg je beter voor jezelf en het milieu.
En daar mag je best trots op zijn.

Precies zoals het is. Bovenstaande past volledig bij de ideeën van Een Vorkje Meeprikken. Er ís geen á la minute oplossing voor de 50% overgewicht in Nederland. Er ís geen á la minute oplossing voor het feit dat we in Nederland maar 50% van de aanbevolen vezelinname halen. Er ís geen á la minute oplossing voor die 6x teveel bewerkt vlees dat we wekelijks naar binnen werken.

Supermarkten bombarderen je met vooral veel lekkers en verdienen aan jouw trek als je om 17:30 uur de Appie instapt. Doktoren zijn vooral nog gefocust op behandelen in plaats van preventie en sturen je weg met een pilletje voor je bloeddruk in plaats van aanpassingen in de voeding. De Fajah’s en Renskes zijn de goeroes waarnaar geluisterd wordt, in plaats van naar de échte voedingsdeskundigen, de diëtisten. “Je kunt er dus niks aan doen dat je niet perfect volgens de Richtlijnen Goede Voeding eet. Het systeem werkt tegen”.

Hoe kun je zelf aan de slag?

Zo kun je het natuurlijk zien, maar je hebt hier zeker ook zelf een verantwoordelijkheid in. Door volledig op ‘dieet te gaan’ en alles te verbieden? Zeker niet! Door helemaal aan de sapkuren te gaan en lekker te ‘detoxen’? Zeker niet! Jezelf niks meer te gunnen na de feestdagen waar je je volledig hebt laten gaan? Zeker niet!

“Wat is er dan wel mogelijk?”, hoor ik je denken. Er zijn manieren om jouw voeding aan te passen, je energiek(er) te voelen, een betere huid te krijgen, minder last van buikpijn te hebben en met minder hijgen de trap op te lopen.

Kleine stappen, focus op de lange termijn. Ik kan me niet voorstellen dat het íemand lukt om in 1 maand volledig volgens de Richtlijnen Goede Voeding te eten, uit het niets. Wie houdt dat vol? En wie houdt dat vol tot zijn/haar 100e? Want zo oud willen we allemaal wel worden. En in goede gezondheid ook nog.

Als je je dat doel stelt en het lúkt niet meteen met je goede bedoelingen, kun je al snel de moed verliezen. Januari is weer achter de rug en waarschijnlijk zullen veel mensen weer met een bundeltje goede voornemens het jaar gestart zijn. Bij wie is het gelukt? En hoe voelt het als je die waslijst met veranderingen niet hebt gehaald? Brrr.. vervelend hè? Maar zo is het helaas wel.

Snap je een beetje waar ik heen wil? Kleine stapjes, kleine overwinningen. Je groeit, je bent trots op de stappen die je zet en de veranderingen die je wél lukken. Je voelt je langzaam wat fitter en kunt vaker zelf een beter alternatief kiezen. Omdat je het rustig aan doet. Omdat je niet álles tegelijk wilt, en wel nú!

Zoals met heel veel dingen: je kunt er als een berg tegenop zien. Omdat je alleen die berg ziet. Die berg aan dingen die je van jezelf moet. Stressen om het feit dat je to do lijst zo lang is. Minder vlees, meer vezels, 2x per dag fruit, meer vis, minder zout, meer water drinken, enzovoorts. Halleluja, dat is een hoop ja! Maar wat nou als je ‘gewoon een beginnetje maakt’?

De vraag van vandaag: Welke Eetwissel maak jij?
De vraag van vandaag: Welke Eetwissel maak jij? Foto @Voedingscentrum

Hoe de Eetwissel jou de goede richting op helpt

Je ziet dat je de wissel kunt toepassen op allerlei momenten op de dag. Van ontbijt tot borrel tot avondeten. Ik deel wat voorbeelden met je:

Van bewerkt vlees naar gezonde vetten

Salami -> Sardines: ‘In salami zit veel zout en verzadigd vet. In (vette) vis zitten juist goede vetten en dat is supergezond. Makreel, zalm, sardientjes; allemaal heerlijk. Vis heeft ook minder invloed op het klimaat en landgebruik dan varkensvlees’.

Zonder erbij na te denken, nuttig je best veel bewerkt vlees op een dag. Een plakje ham op je boterham, wat chorizo bij de borrel en de gehaktbal bij je stamppot. En dan te bedenken dat het advies 1x per week is. Ooooeps. Meteen alles uit je leven bannen? Mag! Maar begin eens bij het begin. Bij welk feestje ga jij het bovenstaande serveren binnenkort?

Van wit naar bruin, hetzelfde gerecht

Wit -> Volkoren pasta: ‘Ga je van wit naar volkoren, dan maak je een wissel van weinig vezels naar veel vezels. En al die vezels uit granen zijn goed voor je lijf. Zo heb je minder kans op darmkanker. En waarom goed voor het milieu? Nou; je eet de vezels op in plaats van ze te verspillen’.

Ik kan geen simpelere manier bedenken dan deze. Zelfde gerecht, zelfde look, zelfde smaak. Alleen zóveel meer waarde. Van leeg naar voedzaam, dat klinkt super toch? En nog easy ook! Meteen je hele pasta gerecht omtoveren? Waarom begin je niet eens hiermee? Die andere dingen komen wel hoor, geen haast! Is jouw pastavoorraad bijna op? Zet dan even het woord ‘volkoren’ voor het woord ‘spaghetti’ op je boodschappenlijstje 😉

Van verkeerd hartig naar verantwoord hartig

Stamppot met spek -> stamppot met noten: ‘Spekjes zijn zout en zitten vol verzadigd vet. En nootjes? Die kun je ongezouten kopen en zitten vol goed onverzadigd vet. En met een dagje geen vlees belast je het milieu tot een tiende minder. Win-win-win dus’.

Vol in het winterseizoen, dus een stamppot kan en mag niet ontbreken op het menu 😉 Maar wist je dat pecannoten echt verrukkuluk zijn bij de hutspot? En dat hazelnoten jouw boerenkoolstamppot helemaal ‘af maken’? Meteen je stamppot vegan maken? Waarom meteen all the way? Een nootje op #meatlessmonday is een topstart!

En wat doe ik met die kaas?

Dat kaas niet zo goed voor je zou zijn, dat willen we allemaal niet horen. Want als Nederlanders a.k.a. ‘kaaskoppen’, hoort kaas erbij. En laat ik daar nu toch de meeste moeite mee hebben. Ik hoooou van kaas. Los met mosterd of op mijn glutenvrije bammetje, kom maar door! Wat is mijn lievelingsbeleg? Kaas! Oehhh.. sh*t!

Maar ook voor mij was er weer een nieuw stapje aangebroken. Waar kon ik weer een kleine verandering maken in mijn dag? Het Voedingscentrum gaf me het volgende antwoord: ‘Wissel je vette 48+ in voor hüttenkäse (cottage cheese) of zuivelspread? Dan krijg je minder verzadigd vet binnen. Voor hüttenkäse is ook veel minder melk nodig dan bij het maken van kaas.’

Ik ging aan de slag en had daarbij wel een paar eisen: Het moet hetzelfde gevoel opwekken (hartig, ‘vettig’) ; ik wil geen saaie bedoening (van geel naar wit is toch minder kleurrijk 😉 ) en het moet snel gepiept zijn (ik wil geen uren in de keuken staan). Of dat gelukt is? Dat zal ik je hier vertellen!

Geeft dit dezelfde voldoening als kaas en is het makkelijk, snel en niet saai?
Geeft dit dezelfde voldoening als kaas en is het makkelijk, snel en niet saai?

Hoe we elkaar kunnen helpen

Waarschijnlijk heb je bij een paar producten op de Eetwissel-lijst wel zoiets van: ‘dat gaat me lukken, daar ga ik mee aan de slag’. Maar er zitten vast ook een paar producten tussen die je meer moeite gaan kosten.

Bij mij kun je bijvoorbeeld niet aankomen met: ‘je kunt beter komkommer eten dan kaas’, want in welke wereld is dat een goed alternatief? Geeft toch een totaal andere belevenis? Zo’n hüttenkäse is dan (op de juiste manier) wél weer een heel prima idee!

Zijn er producten waarvan je stiekem weet dat ze niet goed voor je zijn, maar waar je nog geen goed alternatief voor hebt gevonden? Ik ben super benieuwd! Wellicht komen we samen tot een goede vervanger! Laat je hieronder in de reacties horen wat jij stiekem niet wilt veranderen, ‘maar wel zou moeten’? Ook tips voor een goede Eetwissel zijn hieronder altijd welkom!

Op de hoogte blijven

Wil je wekelijks alle nieuwtjes lezen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en heb als eerste een kijkje in de keuken van Een Vorkje Meeprikken! Krijg je meteen 3 GRATIS tips van mij cadeau om vandaag nog met een gezondere leefstijl te starten!

En volg jij mij al op Instagram , Twitter en Facebook ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *